1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Wednesday, April 30, 2008

Hari Pertama Yang Panas

Hari ini hari pertama sidang parlimen bagi ahli yang baru dilantik melalui pilihanraya umum yang lalu. Walaupun ahli YB itu sudahpun mula masuk dewan pada 29hb tetapi hanya untuk majlis angkat sumpah sahaja.

RTM juga menyiarkan selama setengah jam siaran langsung sidang itu tetapi akhirnya YB Menteri Penerangan menyatakan yang langkah itu akan ditimbang semula berdasarkan apa yang berlaku dalam sidang pada sebelah pagi. Mengikut YB Ibrahim Ali, apa yang berlaku itu adalah kerana masing-masing hendak mengambil peluang muncul dalam TV.

Seperti biasa pihak kerajaan akan menuduh semua itu adalah tindak tanduk pembangkang. Namun tidak ada sesiapa yang menuding jari kebada YB dari Kinabatangan yang tidak kurang sama menimbulkan suasana hangat itu melalui tindak tanduknya. Jika sekiranya ada geng YB itu seperti Datuk Amiruldin dari Yan dan YB Jasin, saya rasa suasananya akan menjadi lebih hangat lagi. Ini kerana ketiga-tiga ahli YB itu bagi saya gemar menimbulkan provokasi yang menyebabkan pihak pembangkan terpaksa mempertahankan diri. Saya pernah hadir untuk menyaksikan sidang parlimen dan pernah menyaksikan tindak-tanduk mereka ini.

Mungkin kerana sidang kali ini baru sahaja bermula, semua pihak masih lagi anxious, excited dan semangat yang berkobar-kobar membuatkan keadaan menjadi tegang. Kita tunggu dan lihat beberapa minggu lagi atau semasa sidang-sidang berikutnya.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List