1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Thursday, January 08, 2009

Dara Seorang Wanita Tiada Nilai Lagi?

The Star pada 5 Januari yang lalu melaporkan tentang "Tudung Clad Teens who are hooked on sex". Adakah berita ini memaranjatkan atau sesuatu yang sudah lama berlaku tetapi tidak pernah mendapat perhatian media. Seorang pembaca dari New Zealand, Steffie Yin memberikan respons yang disiarkan dalam akhbar yang sama pada 7 Januari 2009, "Shocked by sexploits of teens"

Persoalan pertama ialah adakah yang memakai tudung itu tidak melibatkan diri dengan aktiviti seks bebas? Tudung merupakan antara pakaian wajib dalam Islam untuk menutup salah satu aurat pada tubuh wanita. Tetapi kini tudung bukan lagi dipakai sebagai satu kewajipan tetapi dijadikan sebagai satu fesyen. Ramai wanita memakai tudung bukan lagi kerana kewajipan tetapi trend. Masalah memakai tudung sebagai trend ini lah yang menyebabkan tudung bukan lagi sebagai satu alat untuk menghidarkan seseorang wanita itu melibatkan diri dengan aktiviti seks bebas. 

Adalah sesuatu yang tidak menghairankan lagi apabila kita melihat wanita bertudung berkepit dengan lelaki di tempat awam seperti gedung besar di bandaraya. Begitu juga terdapat wanita bertudung berasmara dengan lelaki di tempat-tempat sunyi, khususnya taman-taman awam. Inilah akibatnya juka tudung dipakai hanya sebagai trend dan bukan kerana kewajipan menutup aurat. 

Apa yang di tulis dalam artikal pertama itu sememangnya sesuatu yang mengaibkan bukan hanya kerana ia sebut sebagai wanita bertudung tetapi kerana mereka masih remaja. 

A GROUP of Muslim tudung-clad girls were not ashamed to say they were no longer virgins, with some admitting they became pregnant at 15,Metro Ahad reported.

Some even said they lost their virginity at the age of 10, while others claimed they had multiple sex partners. 

Dara atau hymen adalah merupakan satu-satunya tanda pada seorang gadis yang membuktikan dia masih suci dan ia adalah salah satu perkara yang diambil berat pada malam pertama pasangan yang berumahtangga. Tetapi dengan arus kemodenan perkara itu semakin tidak dijadikan penilaian lagi. Besar kemungkinan aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh seseorang wanita itu boleh menyebabkan hymennya terkoyak dan menghilangkan tanda ia masih dara. Namun pengakuan secara terus terang seperti yang dilaporkan dalam media sesuatu yang sememang patut kita memberi perhatian. 

Pengakuan remaja itu menunjukkan bahawa bagi mereka dosa dan pahala bukan lagi sesuatu yang penting dalam hidup. Apa yang penting ialah tunduk kepada desakan nafsu. Sekiranya dibaca pengakuan-pengakuan yang dibuat itu sememangnya membuatkan kita beristighfar. Inilah generasi yang akan menggantikan kita beberapa tahun akan datang. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List