1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, March 08, 2009

Wajarkah PPSMI

8hb menyaksikan satu sejarah. Isyarat rakyat menentang dasar PPSMI. Perhimpunan 100,000 orang dianjurkan sebagai mengiring penghantaran memorandum kepada KDYMM Yang Di Pertuan Agong di Istana Negara tetapi perhimpunan aman itu telah dicemari oleh pihak PDRM dengan melepaskan gas pemedih mata dan semburan air. Inilah yang taktik pemerintahan BN yang memaksa rakyat menurut segala arahan autokratiknya.

Berita pula melaporkan kanak-kanak dan orang tua diheret bersama untuk memenuhi kepentingan pihak tertentu dan sudah semestinya, jari ditudingkan kepada pembangkang. Satu amalan sejak dahulu lagi untuk mencemarkan nama baik pembangkang. Menyedarkan kanak-kanak akan perjuangan bangsa adalah tanggungjawab setiap rakyat. Saya sendiri pun melatih anak-anak untuk membantah sesuatu yang tidak kena. Saya bukan sekadar melatih anak-anak untuk membenci Amerika tetapi juga untuk membenci UMNO khususnya dan BN amnya. Itu adalah hak saya sebagai rakyat yang hidup di dalam negara yang kononnya demokratik. Bullshit.

Kehadiran orang tua dalam perhimpunan tersebut bagi saya bukan diheret tetapi kerana kesedaran. Kesedaran bahawa bahasa ibunda mereka sedang dilacurkan oleh bangsa sendiri iaitu UMNO yang kononnya salah satu agenda ialah mempertahankan bangsa Melayu dan Bahasa Melayu. Siapa yang sebenarnya menghilangkan Bahasa Melayu seperti yang diperkatakan oleh Hang Tuah, "TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA" UMNO sendiri yang mengubah Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia. Yang tinggal hanya KERETAPI TANAH MELAYU. Itu pun pernah ada ura-ura dari pemimpin UMNO nak ubah kepada KERETAPI MALAYSIA.

Bantahan PPSMI bukan hanya dari mulut pembangkang tetapi majoriti "man on the street" tidak menyetujui PPSMI, termasuklah kalangan guru tetapi tidak berdaya menyuarakan pendapat masing-masing kerana sikap kuku besi kerajaan BN.

Saya tertark membaca blog 3540 Jalan Sudin yang menyokong penggunaan PPSMI. Tetapi apa yang lebih menariknya ialah komen pembaca. Anda bacalah blog berkenaan.

Sungguh hairan mengapa kita tidak mahu mempertabatkan bahasa kita sendiri di mana Bahasa Melayu didapati menjadi Bahasa keempat yang paling diucapkan di dunia? Baca kenyataan seorang rakyat China tentang Bahasa kita di bawah. Apakah kita tidak banga dengan bahasa sendiri?

“I chose Bahasa Melayu because of its vast potential, being already the fourth most spoken language in the world.

Pendirian Saya : Matekatik dan Sains perlu diajar dalam bahasa ibunda.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List