1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, October 07, 2007

Kisah Video Clip

Baru-baru ini negara kita dihangatkan oleh satu video clip yang didedahkan oleh mantan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kalau selama ini kita heboh pasal video clip lucah tetapi kali ini berkaitan dengan maruah negara. Pendedahan tersebut telah menunjukkan betapa tercemarnya negara yang kita semua sayangi ini. Rasuah masih menjadi-jadi walaupun kerajaan sekarang bersungguh-sungguh mengatakan ingin menghapuskan rasuah khususnya yang berprofil tinggi. Tetapi nampaknya semua itu auta belaka. Kalau dulu kita hanya mendengar rasuah di kalangan orang awam dan yang berpangkat biasa tetapi sejak kerajaan hendak berperang dengan rasuah, nama-nama besar mula timbul, termasuk menteri dan Pengarah Biro Pencegah Rasuah sendiri. Namun demikian apa yang diharapkan oleh rakyat bahawa rasuah berprofil tinggi dapat dihapuskan, hanya tinggal kenangan. Hanya sekadar dibicarakan dan semuanya terlepas begitu sahaja. Yang paling ketara kes Datuk Z di Klang.
DSAI telah mendedahkan satu video clip selama 8 minit yang menunjukkan bagaimana korupnya badan kehakiman di negara ini. Video clip itu menunjukkan V.K Lingam yang mengatur kedudukan Ketua hakim negara. Apa yang diaur melalui perbualan dalam klip video itu menjadi kenyataan.
Susulan dari itu, sebuah suruhanjaya bebas di tubuhkan untuk menyiasat kesahihan klip video itu. Apa!!!! nak siasat kesahihan klip video? Alamak. Apa dah jadi? Nampaknya ini usaha untuk menyelamatkan kroni lagi. Sepatutnya suruhanjaya bebas itu menyiasat kesahihan isu yang dibangkit bukannya kesahihan klip video.
Petikan dari Harakah 4-19 Syawal 1428 : "........Sekiranya Majlis Peguan Malaysia mempunyai prinsip dan tanggungjawab sosial serta etika profesional, ia seharusnya memecat peguam yang dilihat membuat panggilan telefon dalam klip video tersebut."

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List