1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Friday, June 06, 2008

Persiapan Kenduri

Hari Sabtu ini akan diadakan majlis kenduri kahwin di tempat aku tinggal. Musim cuti sekolah ni biasalah, musim kenduri dan musim mencekik. Bukan apa tunggu cuti sekolah ramai sanak saudara dapat hadir kerana anak-anak bercuti. Sebab itulah musim cuti sekolah menjadi tatikh istemewa untuk buat kenduri. Biasanya kenduri kahwin la.

Bagi mereka yang murah rezeki pastinya mendapat undangan yang banyak dalam satu-satu hari sehingga tak larat nak makan. Ada pula tu yang terlajak makan dan lupakan yang dirinya ada pantang larang. Maka ada yang naik paras kolesterolnya, naik paras darah tingginya, ada pula yang diserang gout lagi.

Kenduri kahwin yang akan diadakan di apartment tempat aku tinggal adalah merupakan satu lagi catitan sejarah. Bukan apa, inilah kenduri kahwin kali pertama dibuat di sini. Sebelum ini pun beberapa majlis yang menjalinkan tali silatulrahim diadakan. Sejak kami masuk ke vista ini setiap tahun diadakan ibadah korban apabila tiba Hari Raya Aidil Adha. Kemudian diadakan pula majlis rumah terbuka sepmena Aidil Fitri. Majlis-majlis keagamaan juga tidak dilupakan dengan sambutan-sambutan hari kebesaran Islam seperti Malulidur Rasul, Awal Muharram dan sebagainya.

Pinggan mangkuk yang sudah lama tersimpan dalam stor terpaksa dibasuh terlebih dahulu.

Merebus telor untuk bunga telor. Ni kerja lelaki. suka betul dengan telur. Maksud saya telur ayamla.

Kaum ibu tidak terlepas turut serta membantu. Aktiviti kemasyarakatan sebegini semkin hilang ditelan budaya zaman. Kalau di kampung dulu nak buat kenduri satu minggu dah sibuk membuat persiapan. Semuanya dibuat secara pakat. Hidup di bandar khususnya bandaraya, nak berjumpa dengan jiran pun kadang-kadang susah. Apa tidaknya ada yang kena turun rumah sebelum subuh untuk ke tempat kerja. Lepas tu balik pula ada yang selepas Isya. Macam mana nak jumpa. Hujung minggu pergi berkelah atau lepak-lepak bersama keluarga di KLCC, Bukit Bintang atau Sungai Wang.

Selesai kerja apa lagi, jamu seleralah pula. pekena kopi o dan "roti mayat". OK la. Janji dapat berkumpul sesama jiran dan mengeratkan tali silatulrahim. Budak-budak pun tumpang sekaki. Bukan apa. Anak-anak patut dilatih untuk bermasyarakat sejak mereka di zaman anak-anak. Barulah mereka lebih cepat matang.

Sambil menikmati kopi O cerita tentang harga minyak yang baru naik. Tarif elektrik juga akan naik.

BERSAMBUNG selepas kenduri nanti..........................

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List