1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, June 29, 2008

Sukan Lasak Permotoran

Hari ni ada drift kat Kompleks Sukan Negara Bukit Jalil. Nampaknya drift semakin mendapat temat di kalangan peminat sukan permotoran. Aksi drift ni memang memerlukan pemandu yang cekap mengawal kereta. Mungkin kita telah didedahkan dengan aksi drift ni melalui drama TV Impak Maksima. Walaupun drift ni tidak sesuai di jalan raya kerana merbahaya, namun menontonnya di litar yang disediakan khas memang menguja semangat. Bunyi deruman enjin dan tayar yang mencakar jalan menjadi tarikan peminat sukan permotoran lasak ini.

Drift hari ini dianjurkan oleh Belia 4B dan kereta yang mengambil bahagian terdiri dari berbagai jenama. Paling banyak yang aku nampak ialah Toyota Corolla. Semuanya edisi lama yangmemang tak sayang kalau dilanyak habis-habis oleh pemandu drift ni. Ada juga beberapa biji Ford dan sebuah BMW. Hmmm..BMW pun boleh buat kereta drift.

Walaupun pelumba drift ni menggunakan kereta buruk, aku rasa mereka banyak wang. Bayangkan tayar semestinya kena tayar baru setiap kali nak drift. Kemudian semasa melakukan aksi drift tu pula tayar sememangnya di kikis hingga berasap. Kira hauslah beb. Dah lah taya, enjin pula mesti berada dalam keadaan terbaik, jika tidak macam mana nak press. Sistem suspension pun mesti boleh memberikan prestasi yang terbaik juga. Dahlah, tu sekarang minyak mahal, tentu kos untuk mendrift meningkat. Tu yang aku katakan mereka ni banyak duit. Biar habis duit asal mencapai kepuasan. Bukan dengkilah. Cuma aku tabik sebab mereka banyak duit.
Di satu sudut pula peminat kereta kancil yang dimekap mempamerkan seni hiasan kereta mereka. Tak tahulah sama ada pameran itu sebahagian dari aktiviti pertunjukan drift. Salah satu Kancil yang dimekap ialah seperti dalam gambar di bawah ni. Aku ambil dari laman web ini.

OKlah, malam ni aku nak bertolak ke Pulau Pinang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List