1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Saturday, August 23, 2008

Karnival Final Piala Malaysia 2008- Aku Tertipu

Gambar ini diambil dari sini.

Malam ini Kedah akan bertemu Selangor dalam final Piala Malaysia. Ini rasanya kali keempat mereka bertemu dalam musim ini dan dalam tiga pertemuan sebelum ini, keputusannya memihak kepada Kedah.

Pagi tadi aku keluar ke perkarangan Bukit Jalil untuk melihat suasana kerana biasanya jika ada final, pasti kawasan itu akan dipenuhi aktiviti. Sememangnya suasana karnival sudah berlaku di Bukit Jalil itu. Gerai-gerai menjual baju T dan lain-lain cenderamata sudah didirikan. Ianya dipenuhi oleh warna hijau, kuning dan merah. Sudah semestinyalah kerana ia merupakan warna kedua-dua pasukan yang akan bermain dalam final itu. Kedah dengan hijau-kuningnya dan Selangor dengan merah-kuningnya.

Selain gerai menjual cenderamata itu, terdapat juga karnival yang disediakan oleh Celcom iaitu bolasepak 3 sebelah dan juga human football. Tidak jauh dari situ di kawasan letak kereta A, persediaan untuk jualan lelong kebangsaan sedang rancak berjalan. Ia merupakan satu aktiviti sebagai menyambu Hari Raya Iidil fitri tahun ini. Dulu program seperti itu pernah dianjurkan tetapi tidak mendapat sambutan kerana dikatakan harganya agak mahal. Adakah kali ini harganya akan turut mahal aku tidak dapat pastikan lagi.

Namun demikian bahang harga mahal sudah aku rasai sewaktu menjamu selera di dalah sebuah gerai di situ. Aku membawa kelaurg untuk makan nasi ayan di sebuah gerai ayam percik. Apa yang menarik perhatian untuk aku makan di situ ialah tawaran nasi ayam RM1.00. Memanglah murah. Mana nak dapat nasi ayam berharga RM 1.00 di Malaysia ini memandangkan harga beras sudah meningkat. Rupa-rupanya aku tlah tertipu dengan tawaran harga itu.

Setelah duduk aku memesan tiga pinggan nasi ayam. Masa itulah aku baru tahu bahawa apa yang di maksudkan nasi ayam itu hanya mengandungi nasi, semangkuk sup dan dua potong mentimun. Ayam pula kena beli dan harganya ialah RM6.00 seketul. Yang murah pun chicken wing saja iaitu Rm1.50. Jadi sepiggan nasi ayam sebenarnya RM 6.00 dan bukannya RM 1.00. Biasanya harga nasi ayam di gerai tidak lebih dari RM4.50 sepinggan. Memang ramai lagi yang tertipu di gerai itu. Tetapi bagi pelanggan lain yang datang dari Kedah untuk menonton bolasepak tidak merasakan tertipu kerana memikirkan ini Kuala Lumpur.

Nilah yang dikatakan Nasi Ayam yang berharga RM 1.00. Hanya nasi, dua hiris mentimun dan semangkuk sup.

Sepinggan ayam ini berharga RM 12.00. Dua ketul bahagian dada)


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List