1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Monday, October 27, 2008

Caca Merba Cari Makan

Macam-macam cara orang cari makan. Dahulu sewaktu aku melawat Venice Beach di Los Angeles, aku dapat lihat berbagai cara orang mencari makan. Ada seorang lelaki kulit hitam menunjukkan kebolehannya berjalan atas kaca dan juga terjun ke atas longgokan kaca. Di samping itu ada juga seorang wanita yang sudah lanjut usianya, memakai bikini yang seksi dan sesiapa yang ingin mengambil gambar dengannya dikenakan sedikit bayaran.

Wanita lanjut usia ini memakai bikini untuk menarik perhatian orang ramai di Venice Beach, Los Angeles untuk mencari rezeki.


Lelaki ini melakukan stunt dengan memijak kaca di Venice Beach, Los Angeles.

Hari ini sewaktu bersiar-siar di Bukit Bintang, aku ternampak ada usaha seperti itu dilakukan. Pertama aku nampak seorang lelaki yang berlagak sepertti patung emas dan kedua seorang lagi kali ini sebagai patung berwarna peraka pula. Lagak seperti ini adalah antara cara untuk mencari reseki. Memang mudah bukan? Duduk sahaja dan orang ramai akan menderma sebagai menghargai usahanya dari aspek hiburan walaupun menjadi patung. Adakah ini lebih baik dari menghulur tangan untuk memagi simpati dari orang ramai? Saya tidak pasti berapa lama sudah usaha seperti lelaki ujud di bandaraya Kuala Lumpur tetapi lama kelamaan pasti akan ada lagi yang meniru mungkin dengan aksi dan lagak yang lain pula.

Ada satu ketika dahulu sekumpulan pemuzik jalanan dari Colombia bermain musik sambil menghibur orang ramai dengan lagu irama Colombia mereka. Disamping bermain musik dan mendapat derma dari orang ramai, mereka juga menjual CD lagu-lagu tradisi Colombia itu.


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List