1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Friday, October 03, 2008

Majlis Rumah Terbuka SAHOCA

Malam tadi aku menghadiri open house sekolah lama aku, Kolej Sultan Abdul Hamid, Alor Setar. Kolej itu tahun ini menyambut ulang tahun ke 100 penubuhannya dan majlis rumah terbuka ini juga digandingkan dengan perayaan tersebut. Cuaca clear dan ramai bekas pelajar yag hadir. 

Majlis tersebut merupakan kali ketiga aku hadir tetapi di tapak kolej ini kali kedua. Kali pertama hadir ialah ang dianjurkan di Bukit Kiara beberapa tahun lalu. Tahun lepas majlis yang sama, hujan masih renyai-renyai. Majlis dianjurkan oleh Persatuan Bekas Pelajar Kolej, SAHOCA

Turut hadir ialah KDYMM Tuanku Sultan Kedah dan adik Baginda, Raja Muda Kedah, Tuanku Abdul Malek. Mereka berdua juga adalah bekas pelajar Kolej. 

Seperti majlis terdahulu, tujuan utamaku ialah untuk berjumpa semula dengan kawan-kawan lama tetapi mana perginya kawan-kawan lama itu? Aku duduk di sebuah meja dan berbual dengan seorang bekas pelajar yang lebih kurang sama usia denganku. Memang dia tahun yang sama dengan ku tetapi aku pun tak ingat nama dan wajah dia. Mungkin akibat usia dan jangka masa yang lama, memuatkan berlaku semua perubahan. 

Di akhir majlis ramai yang mengambil kesempatan untuk bersalam dengan KDYMM Tuanku Sultan termasuk lah aku. Begitu juga dengan Raja Muda. 

Sewaktu Tuanku Raja Muda hendak berangkat meninggalkan majlis, aku juga mengambil kesempatan untuk bersalam dengan Tuanku. Apa yang menarik waktu itu ialah Tuanku berkata, "Tak cam dah....." padaku.  Hmm.......

Pengumuman
Rumah terbuka SAHOCA di Kuala Lumpur dan Selangor akan diadakan di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putra jaya pada 8hb Oktober 2008 mulai jam 4.00 hingga 6.30 petang.  

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List