1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Saturday, December 06, 2008

Duniaku Tanpa Internet di Sipitang, Sabah

Aku telah melalui satu pengalaman internet free selama 5 hari. Bukannya satu bentuk boikot terhadap internet tetapi ianya satu paksaan yang terpaksa aku telan. Sememangnya terasa apabila setiap hari disambungkan ke seluruh dunia dengan internet tiba-tiba ia hilang. Macamlah jika korang tiba-tiba tidak dapat menghubungi seseorang dengan telefon bimbit. Atau semasa kehabisan kredit sudah cukup untuk membuatkan korang gelisah kan? 

Selama lima hari aku berada di Sipitang sebuah pekan di bahagian selatan negeri Sabah dan berhampiran dengan sempadan Sarawak. Sipitang sebuah pekan di tepi laut terletak 144 kilometer dari bandaraya Kota Kinabalu. Sememangnya dari awal lagi aku sudah menjankota gka tidak akan mendapat akses internet memandangkan kedudukan pekan tersebut yang jauh dari  Kota Kinabalu. Sedangkan sewaktu aku berada di Sembulan, Kota Kinabalu dulu pun aku tidak dapat menggunakan Maxis Broadband yang aku langgani. 

Sebaik sahaja tiba di tempat penginapan iaitu sebuah motel tepi laut, aku terus menghidupkan netbook untuk memeriksa sama ada aku boleh akses internet menggunakan Maxis Broadband walaupun aku 99.9% pasti tidak akan dapat. Tetapi manalah tahu yang 1% itu menyebelahi aku dan dapat akses.  Memang tepat sekali. Kemudian aku mencuba pula Celcom menggunakan telefon mudahali yang sememangnya aku ada akun unlimited akses. Kali ini netbook aku tidak dapat detech telefon mudahalih dan aku memang dah agak kerana aku tidak dapat install mobile phone utility dahulu. Apa lagi netbook aku tidak ada CD reader. Dulu aku telah copy dari CD laptop dan pindahkan ke dalam thumbdrive baru pindah ke netbook. Munking ada fail yang tidak disalin menyebabkan install itu tidak berjaya. 

Kemudian aku mengambil keputusan untuk mencuba pula menggunakan 3G modem yang disediakan oleh netbook aku. Dulu memang aku telah gunakan seketika 3G modem tu tetapi memandangkan masalah untuk menukarkan kad sim dari modem mudahalih ke modem 3G dalam netbook melecehkan, maka aku tidak guna modem 3G dalam netbook itu. Slot kad sim itu terletak dalam kompartmen bateri. Aku terpaksa menanggalkan bateri dahulu sebelum boleh masukkan kad sim. Aku menggunakan maxis broadband ini untuk laptop aku dan juga sewaktu berada di pejabat. Jadi nak tanggalkan dan tukar ni leceh sikit. Dulu memang technician kat service centre di mana aku beli netbook telah menasihat aku jangan install lagi software modem lain kerana ia akan menimbulkan konflik. Tetapi kerana masalah leceh tulah aku mengambil keputusan untuk menggunakan modem luaran plug and surf tu juga. 

Apabila aku masukkan kad sim Celcom Broadband, sememangnya modem tidak detect dan baca kad sim. Mungkin kerana conflict tu kot. Jadi tidaklah dapat aku melayari internet semasa menginap di Venture Reach motel itu selama 5 hari. Rasa bagai aku telah terputus hubungan dengan dunia luar. Aku tidak dapat check email, tidak dapat tulis dan upload blog dan tidak dapat baca blog serta akhbar-akhbar dalam talian. Lebih teruk lagi televisyen yang ada dalam bilik penginapanku hany boleh tonton Star Movie atau HBO sahaja dan kawalannya di lakukan di reception. Penginap terpaksa menelan sahaja apa yang disajikan mengikut selera pemegang alat kawalan jauh ASTRO dari reception. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List