1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, January 11, 2009

Kembali Ke Fotografi

Mulai tahun 2009 ini aku mula menghidupkan kembali hobi fotografi yang aku tinggalkan sejak pertengahan tahun 90an lalu. Hobi lama yang baru ini bermula dengan pembelian sebuah kamera DSLR. Dulu pun memang aku sudah ada kamera SLR yang menggunakan filem. Masa tu filem dikenali sebagai Kodak. Tak kiralah apa pun jenamanya, semua dikenali sebagai Kodak. Beli Fuji pun sebut Kodak. Beli Agfa pun sebut Kodak. 

Salah satu sebab aku meninggalkan hobi itu ialah kerana kamera aku tu rosak. Kemudian bagi pada Cina kedai gambar yang memang aku kenal jugala kerana di banyak berurusan dengan pejabat tempat aku kerja. Dah tak ada duit nak ambik, so aku lupakan saja. Kamera tu pun mudah saja. Aku beli di Singapura pada awal tahun 80an dengan harga  RM 400. Kemudian tambah telefoto lens dalam harga RM 400. 

Awal tahun baru lalu tu, aku beli sebuah Canon 1000D. Harganya RM 1700, body dan lensa sahaja. Pada mulanya kedai itu meletak harga RM 1750. Tetapi aku menolak kad SD jadi tinggal RM 1700 tu. Lepaas tu aku tambah dengan UV filter untuk melindungi lensa. Filter ni memang perlu, sebab kalau lensa tercalar, harganya lebih mahal lagi. Berbaloilah dengan tambah RM 100 untuk filter itu. Jadi harga kamera yang aku beli itu ialah RM 1800. Harga RRPnya ialahRM 1999. Semua kedai meletak harga RRP itu. Standard seluruh negara. Oh ya, lupa pula, aku beli kamera tu di Low Yatt Plaza, Bukit Bintang. 

Barang mahal perlulah dijaga dengan baik agar hayatnya lebih lama. Kalau nak ikutkan kena beli dry storage untuk menyimpan kamera dan segala aksesorinya. Harga mahu juga empat lima ratus. Tup-tup aku terbaca dalam sebuah blog tentang kotak DIY. Penulis itu telah menggunakan kotak plastik yang ada penutup dan diisikan dengan dehumidifier untuk menyerap kelembapan. Dengan itu menjadikan kotak itu bebas kelembapan. Kelembapan boleh menyebabkan kamera diserang fungus yang boleh menjejaskan mutu gambar. Bila dah kena fungus, kos untuk mencucinya mahal juga. 
Gambar: Kotak kering DIY.

Setelah membeli kamera, maka aku perlu pula tempat untuk mempamerkan hasil tanganku itu. Oleh itu aku mengujudkan sebuah lagi blog yang membincangkan tentang fotografi. Di samping itu aku juga muat naik gambar-gambar dalam beberapa hos gambar. Antaranya ialah di fotothing.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List