1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Friday, January 16, 2009

Mari Baca Al Quran

Pada 1 January yang lalu empat orang sahabat telah berbincang sambil minum-minum di The Coffee-Beans tentang kempen mengalakkan orang ramai membaca Al Quran tanpa mengira latar belakang agama. Mereka telah mencadangkan satu kempen bernama Let's The Quran.
Bagi mereka kempen ni tidak hanya melibatkan orang Islam tetapi sesiapa sahaja sama ada Kristian, Buddha, Hindu, Sikh dan sesiapa sahaja termasuklah yang Atheist. Matlamat kmpen ini ialah mengalakkan orang ramai membaca Al Quran dalam bahasa yang mereka fahami bagi tujuan mencari nilai-nilai murni dalam menjalani kehidupan seharian.
Kempen ini bermula pada 15 Januari sehingga 14 Februari.
Baca selanjutnya di Nuraina Samad.

Update

BERHATI-HATI 

Saya terbaca dalam blog Mahaguru tentang satu laman web tentang al Quran yang mengelirukan. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List