1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Saturday, March 14, 2009

Akademi Fantasia Edisi Ke 7


Malam ini bermulalah Akademi Fantasia edisi ke 7 bertempat di Dewan Sri Putra, Bukit Jalil. Seramai 14 pelajar akan membuat persembahan masing-masing. 

Dengan bermulanya AF malam ini bererti setiap malam hari Sabtu ratus ribu peminat hiburan akan melekat di hadapan TV untuk mengikuti persembahan dan perkembangan para pelajar yang bakal mewarnai pentas hiburan tanah air kelak.

Setiap edisi saya tidaklah mengikuti program ini secara serius setiap minggu dan tidak merasakan rugi jika tidak dapat menonton pun. Apa lagi untuk mengundi kerana saya tidak memperolehi apa-apa hasil dari mengundi selain dari satu pembaziran wang yang untuk SMS. Tetapi jika sesiapanakmengundi itu hak masing-masing. 

Akademi Fantasia Edisi kali ini saya lihat bermula dengan baik. Kebetulan saya ternampak dalam salah satu rancangan pelajar-pelajar diraikan dalam satu majlis berunsur keagamaan. Ada Raihan dan juga Ustaz Akil Hay. Ustaz Akil Hay juga telah memberikan satu tazkirah (mungkin kot sebab saya tidak menonton secara serius rancangan tersebut). Baguslah kalau dah mula macam tu dan kebetulan pula dan suasana Maulid ur Rasul. 

Oh, pernah juga saya mendengar ceramah agama yang membincang tentang anak muda sekarang, khususnya remaja Islam dan ustaz yang memberi ceramah itu menyebut AF ni sebagai Akademi Fantasiasia. Apakah yang sia-sia? Entahlah. Mungkin kerana hiburan ini tidak dapat dijadikan bekal untuk dibawa ke akhirat. Jadi sia-sia lah. Peminat yang mengundi juga melakukan sesuatu yang sia-sia melalui pembaziran. Barangkali itulah yang dimaksudkan oleh penceramah berkenaan. 

So, malam ini jam 9.00 malam bermulah "perlumbaan" untuk mengejar glamour dalam industri hiburan tanah air. Kalau jam sembilan malam jam berapakah pelajar-pelajar ini mula menyediakan diri sebelum muncul di kaca TV? Saya pasti persediaan dilakukan sejakpetang lagi khususnya bagi pelajar wanita. Pelajar wanita perlu persediaan yang lebih lama daripada lelaki dari segi mekap dan set rambut. Cukup kah satu jam persediaan? Saya rasa tak cukup. Kalau set rambut tentu kena buat petang lagi. Dah macam tu, maghrib bagi pelajar ni macam mana pula? Isya oklah, sebab masanya panjang. Mungkin juga pelajar ni boleh sembahyang manghrib jika badan mereka bersih daripada sebarang bahan mengandungi alkohol. Tetapi bukankah pewangi dan semburan  kebanyakannya mengandungi alkohol. Dah ada alkohol, bolehkah dibawa sembahyang? Wallahualam. Barangkali ini juga sebahagian yang dikatakan sia-sia oleh ustaz itu.

Dunia semua tu.  

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List