1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Monday, June 29, 2009

MERAWAT LEBAM

Hari Sabtu lepas pergi training paintball kat ASTAKA di Petaling Jaya. Training bersama team aku Yakuza yang sedang membuat persiapan untuk menyertai Liga Paintball Kebangsaan Sirkit ke 4 di Melaka.

Training sebelah pagi hingga tengahari. Macam biasa mesti bawa kenangan bekas lebam kena tembak (Lihat gambar). Bagi pemain paintball lebam ni perkara biasa dan dalam seminggu hilanglah. Tetapi kenalah berikan rawatan yang betul. Lebam ni bererti ada saluran darah yang pecah. Mengikut aturan rawatan kecederaan, bekas terkena tembakan paintball ni tidak boleh digosok sebaliknya cuma tuamkan dengan ais atau alirkan air yang sejuk ke atasnya. Tujuannya ialah untuk mengecutkan saluran darah sekitar kawasan itu, mengawal darah daripada terus keluar dan juga mengurangkan pembengkakan, jika ada. Rawatan menggunakan ais atau benda sejuk ni dilakukan selama 24-72 jam selepas berlakunya kecederaan itu.

So you all next time kalau berlaku apa-apa kecederaan hasil daripada impak, janganlah mengurut kawasan yang cedera itu. Ini kerana mengurut itu akan menyebabkan berlakunya pendarahan dalaman yang lebih teruk. Disamping itu, tisu-tisu otot pun mungkin terkoyak dan dengan mengosok akan menyebabkan kecederaan tisu itu menjadi lebih teruk. Apa yang perlu diambil perhatian ialah sekiranya kecederaan yang ada luka terbuka, maka janganlah mengenakan ais atau sebarang bahan sejuk yang lain kerana ditakuti luka itu akan terkena jangkitan kuman. Bagi luka terbuka hendaklah membersihkan dahulu luka tersebut dengan pencuci antiseptik dan rawat mengikut kaedah rawatan luka yang betul.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List