1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, July 05, 2009

Nak Langgan P1 Wimax? Tunggu Dulu

Bukan dengki tetapi pengalaman.

Saya telah melanggan P1 Wimax dengan harapan pelayaran internet saya lancar macam perjalanan seperti di lebuhraya. Ikut iklan P1 pada billboard la. Langganan itu saya buat semasa PC Fair pada bulan April lalu. So balik memang hari pertama dah dapat melayari internet dengan baik. Paparan signalnya pun menunjukkan hijau bererti signal memang kau-kau punya. Tengok You Tube pun tak sangkut-sangkut. Aku pun menaruh harapan tinggi bahawa aku tidak akan berhadapan masalah lagi untuk berinternet. Aku tidak akan buang banyak masa menunggu sesuatu laman itu loading. P1 Wimax dah menjadi semakin teruk dan tidak lagi seperti didakwa oleh wakil jualan ataupun iklan mereka.

Namun demikian semua itu bertukar menjadi sebaliknya selepas sebulan menggunakan perkhidmatan itu dan selepas membayar bil bulan pertama. Sejak itu saya tidak lagi mendapat signal hijau dan sebaliknya sentiasa berwarna oren dan turun ke merah. Menyaksi You Tube pun dah tersangkut. Muat turun laman-laman web pun mengambil masa lebih lama. Macam Streamyx juga. Mengikut peta liputan, rumah aku di Bukit Jalil ni berada di kawasan yang bertindih oleh dua base station. Ini bermakna kalau aku tak dapat signal dari satu base, aku boleh alih ke base satu lagi. Auta. Silap tu. Aku dah cuba alih tapi sama saja.

Aku juga telah buat posting tentang pengalaman ini di blog Bahasa Inggeris aku, The Experience of Life. Aku pun hantar email kepada P1 melepaskan geram aku.

So, kalau u all rasa nak langgan P1 Wimax ni, tunggudulu. Jangan terburu-buru. Selidik dulu pengguna lain di kawasan sekitar dan dapatkan maklumbalas dari mereka tentang coverage. Jangan nanti jadi macam aku, menyumpah tak sudah. Dalam twitter pun aku tulis kegeraman aku. Biar P1 Wimax tahu yang service dia orang tidak seperti yang didakwa.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List