1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Thursday, October 29, 2009

Perubahan Nama Blog

Malam ini blog ini berubah nama. Nama baru bagi blog ini ialah titian perjalanan ini yang aku rasa lebih sesuai dengan kandungannya yang mencatatkan pengalaman dan pandangan dalam satu perjalanan hidup. Memandangkan blog ini merupakan pertalian antara blog aku dalam Bahasa  Inggeris the xperienceoflife, maka aku rasa namanya pun seakan-akan hampir sama. Aku boleh juga menamakan blog ini pengalaman hidup sebagai terjemahan kepada the experience of life, tetapi ianya aku rasa terlalu simple.

Aku rasa apa yang dicakapkan oleh budiey sensasi selebriti ada kebenarannya. Dalam salah satu episod blognya, beliau menyatakan ilham itu boleh datang di mana-mana sahaja. Dan aku mendapat idea untuk menamakan blog ini titian perjalanan sewaktu sedang berada dalam kamar mandi - sedang melepass.....Apa yang aku harap blog ini tidak akan menjadi setidak enak tempat aku mendapat idea.

Nama asal blog ini ialah catitan alam maya yang menjadi URL tetapi kemudian aku tukarkan kepada blog caca merba......So mulai malam ini, blog ini mendapat nama baru.

Baru sahaja tadi balik dari menghadiri majlis bacaan Yassin dan doa selamat untuk seorang jiran yang akan berangkat ke tanah suci, Makkah Mukarammah. Semoga perjalanan beliau sekeluarga selamat pergi dan balik dan dilindungi Ilahi sepanjang masa. Amin.

Baru petang tadi dapat email dari Nuffnang mengesahkan satu entry dalam blog ini memenangi hadiah pertama pertandingan menulis blog sempena Project Alpha oleh Nuffnang. Dah tak sabar ni nak pergi ke pejabatnya untuk mengambil hadiah. Sekarang dapatlah aku bawa lebih ramai ahli keluarga aku untuk bersantai di Sunway Lagoon dan juga bermain luncur ais.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List