1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Friday, December 18, 2009

1 Muharram = 18 Disember 2009 = Hari Jadi ke 55

Hari ini 1 Muharram bersamaan 18 Disember 2009. Cuti umum.
Hari ini juga genap usiaku 55 tahun dan aku ada setahun lagi untuk berkhidmat secara resmi sebelum bersara wajib. Tak tahulah apa nak buat mulai 18 Disember 2010 nanti, hari pertama persaraanku. Yang pastinya hari itu  pasti akan goyang kaki. Bolehlah jadi blogger full time kerana tidak perlu lagi mengagihkan masa antara tugas dan blogging.

Selepas 34 tahun menjalani rutin bangun tidur bersiap untuk pergi kerja, sudah semestinya sukar untuk mengubah rutin tersebut dalam masa yang singkat dan mendadak. Pasti aku akan mengambil masa untuk menyesuaikan dengan situasi baru.

Hari ini sudah 55 tahun Allah memberikan aku kesihatan yang sungguh memberansangkan. Aku bersyukur kepadaNya kerana dalam tempoh ini Dia telah memelihara kesihatan aku dan ini merupakan satu nikmat yang Allah berikan. Aku bersyukur kerana pada usia ini aku masih belum ada tanda-tanda masalah jantung, kencing manis dan darah tinggi. Bukan semua orang mendapat nikmat seperti ini. Sesungguhnya Allah itu Maha mengetahui dan Maha mengasihi. Dalam usia sebegini juga aku masih lagi boleh melibatkan diri dengan sukan ekstrim. Aku masih lagi boleh bermain paintball secara kompetitif. Di gelanggang paintball aku dapati pemain yang seusia dengan aku boleh dibilang dengan jari.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List