1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Tuesday, March 09, 2010

Bila Blog Anda Sudah Mendapat Perhatian

Sama ada setuju atau tidak ramai diantara mereka yang menulis blog ialah untuk mendapat perhatian disamping mencari pendapatan sampingan. Penulis blog ini patut bersyukur kepada Allah kerana telah dianugerahkan dengan bakat dan kebolehan untuk menulis. Berjuta-juta orang di dunia yang melibatkan diri dengan internet tetapi hanya sedikit sahaja yang berminat untuk berblog. Renungkan. Ada yang berblog secara konsisten sementara ada juga yang berblog sekali sekala. Malah ada juga yang berblog seklai dan terus blognya menjadi sampah siber dan memenuhi tong sampah siber.  

Saya memulakan penulisan blog ini setelah membawa satu posting yang dibuat oleh seorang expatriat yang bertugas sepejabat dengan saya yang dihantar kepada Jeff Ooi. Postingnya berupa laporan tentang Tsunami yang melanda beberapa tempat di Asia Tenggara dan kawsan sekitar Lautan Hindi pada tahun 2004 yang lalu. Expatriat ini mengkisahkan pengalaman dan sumbangan khidmatnya di Phuket pada masa itu. Sejak itulah saya tertarik untuk berblog dan sampai hari ini saya masih lagi berblog. Blog pertama saya ialah dalam Bahasa Inggeris The Xperienceoflife dengan taglinenya nasi lemak roti canai teh tarik.  

Sejak menulis blog pengalaman manis yang pertama ialah mendapat cek pertama dari Nuffnang bernilai RM157.00. Ia merupakan insentive dan motivasi untuk saya terus berblog.

Memang benar disamping mencari pendapatan tambahan melalui bakat menulis yang dianugerahkan Ilahi, sememangnya saya juga ingin mendapat perhatian. Syukur Alhamdulillah blog saya semakin mendapat perhatian. Selain berjaya memenangi beberapa hadiah menulis blog saya sudah mula mendapat undangan untuk membuat posting produk. Baru-baru ini saya mendapat tawaran melalui email untuk buat posting tentang i-Talk oleh TMnet. Pada mulanya saya berniat untuk menerima tawaran itu tetapi memandangkan tarikh itu bersamaan dengan sambutan Maulid Ur Rasul di komuniti kediaman saya, maka terpaksalah saya menolak. 

Apabila Nuffnang membuka tawaran untuk Projek 400nya saya menghantar permohonan untuk menawarkan diri dan hari ini mendapat email mengatakan saya diterima dan mereka telah menghantar maklumat lanjut mengenai projek itu iaitu untuk mempromosikan satu barangan berjenama di sebuah kompleks membeli-belah di ibu negara. Insyaallah jika tidak ada apa-apa rintangan, saya akan hadir. Menghadiri aktiviti-aktiviti seperti ini adalah merupakan salah satu cara untuk mempopularkan blog anda dan juga diri anda. Apabila blog anda sudah mendapat perhatian anda juga boleh menjadi seorang selebritiblogger satu hari nanti. Bila tibanya masa itu, dunia anda sudah tidak ada privacy lagi.      

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List