1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Tuesday, March 09, 2010

Blog Jamban

Saya terkejut campur geli hati apabila menjumpai twit seorang blogger yang saya ikuti. Blogger MissyCheerio telah tweet begini, OMG, I just found a blog "world of toilets". Apa pendapat anda? Geli hati? Tak terlintas di fikiran saya ada orang yang sanggup tulis tentang jamban. Selalunya blogger akan mencari dan menulis sesuatu yang menyenangkan; agama, cinta, pengalaman, makanan, fotografi dan sebagainya. Tetapi blogger ini telah memilih satu topis yang saya rasa tidak ada blogger mahu tulis tentangnya. 

Sewaktu saya membuat posting ini blog jamban ini sudah pun ada 32 orang peminat jamban dengan 2915 orang yang sakit perut dan diuruskan oleh: 
This weblog is under the advisory of CP-TAG USM (CSR & Philanthropy Transdisciplinary Action Group)
Chairperson: Dr. Reevany Bustami
Universiti Sains Malaysia

Ini bermakna blogger ini pasti akan menjadikan jamban sebagai destinasinya setiap kali sampai ke sesuatu tempat. Walaupun tulisannya jamban, tetapi sekurang-kurangnya dia telah melakukan sesuatu yang positif terhadap tempat yang orang ramai menghabiskan sebahagian masanya untuk qada hajatnya. Kini saya rasa jamban akan mula menjadi tempat yang diberikan perhatian oleh pengurus bangunan awam. 

Awaslah pengurus bangunan awam. Jangan sampai skuad jamban memberi komen yang negatif terhadap jabman-jamban di bawah kendalian anda. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List