1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Saturday, June 12, 2010

Demam World Cup Dah Bermula

Malam tadi bermulalah sepakmula FIFA World Cup di Afrika Selatan dengan perlawanan antara tuan rumah Afrika Selatan dengan Mexico. Di atas kertas Mexico nampak lebih hebat berdasarkan sejarah atau track record tetapi gol pertama dalam musim ini dicipta oleh tuan rumah dalam masa kedua melalui Siphiwe Tshabalala pada minit ke 55 sebelum disamakan oleh  Rafael Marquez pada minit ke 79. Keputusan akhir 1-1. Pada mulanya cadang nak tonton juga perlawanan antara France dan Uruguay. Setlah jam untuk bangun pada 2.30 tetapi silap set jadi 2.05. Bila alarm bunyi tengok 2.05 jadi sambung tidur sikit lagi. Tup-tup bangun dah subuh. So, tak tengok bolalah tetapi sembahyang subuh sahaja. France dan Paraguay cuma mampu seri tanpa jaringan. 
Photo credit The Star online
Jadi dalam tempoh sebulan ni ramai orang pastinya tertempel di hadapan TV di rumah atau kedai-kedai mamak yang sediakan skrin besar. Inilah masanya restoran-restoran mengambil kesempatan untuk mengaut untung lebih besar setiap malam kerana ada dua perlawanan. Dalam tempoh sebulan ini juga tentu ada ramai orang yang akan mengantuk di pejabat sebab berjaga lewat malam. Aah.....empat tahun sekali je. 





No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List