1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Wednesday, December 08, 2010

Al Hijrah - Media Informasi Islam

Satu saluran TV baru telah dilancarkan di Malaysia. Al Hijrah. Sesuai dengan namanya bahawa pembangunan itu satu penghijrahan. 

Ia dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada 7hb November 2010 sempena menyambut Maal Hijrah 1432 Masehi.






Mohd Najib Tun RazakNajibRazak 

Semasa pelancaran stesen TV Al Hijrah, saya menyarankan supaya penterjemahan Islam sbg agama yg indah dilakukan lebih melalui media. 

Frekuensi untuk TV Al Hijrah adalah seperti berikut:

frekuensi
Siaran TV AlHijrah ini boleh ditonton bermula jam 3.00 petang hingga 12 tengah malam pada hari Isnin hingga Khamis. Manakala, siaran akan dimulakan lebih awal pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad iaitu bermula 12 tengah hari dan tamat pada 12 tengah malam.

Al Hijrah menghidangkan beberapa rancangan menasik tentang Islam yang sesuai ditonton oleh semua lapisan usia. 

Seperti juga laman-laman web lain yang memerlukan ahli, Al Hijrah juga membolehkan pengguna mendaftarkan  keahlian dengannya. Disamping itu pengguna juga boleh mengikuti perkembangan dari semasa ke semasa melalui tweeter dan juga facebook

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List