1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Wednesday, December 08, 2010

Tinjau-Tinjau Komunikasi Di Bukit Bintang


Hari Ahad lepas keluar ke Bukit Bintang lagi. Dah boring sangat dok di rumah so rasa nak jalan-jalan. 

Mula tu ingat nak ke Lot 10 nak subscribelah dengan perkhidmatan internet baru tu, YES. Hari tu masa pre launch pun dah tempah nombor yang hampir sama dengan nombor phone sekarang. Tapi entah-entah dah hangus nombor tu sebab tak confirm pun sampai hari ini. 

Bayar minimun RM30 sebulan aku rasa oklah tu. Kalau banyak pakai sure lebih punya tetapi semakin banyak pakai ada pula rebatenya. Kalau buat masa ini speed Celcom Broadband kat rumah aku lambat macam ciput, mungkin apabila guna 4G ada sedikit perubahan kot. Tapi tak tahu juga. Tahun lepas aku subsrcibe dengan P1 Wimax. Masa dalam tempoh 7 hari trial [eriod tu memang speed dia laju dan signal pun most of the time hijau (bukan PAS tau). Tapi sebaik sahaja tamat tempoh 7 hari itu dan aku di kira dah tak boleh berpatah balik dah, maka mulalah masalah dengan P1 Wimax tu. Nak dapat hijau beberapa minit pun dah susah. Malah sebahagian masa signalnya oren saja. Bengan betul. Nak terminat pun dah tak boleh dah. Nanti kena denda. 

Lepas tu subscribe pula dengan AMAX. Aku rasa masalah internet connection aku dah settle sebab signalnya mmg ok. Tapi tu pun nak kena letak modemnya pada lokasi yang pelik-pelik. Kalau tempat biasa di meja komputer aku, tak dapat signal langsung. Sampai aku kena gantung modem kat tingkat dalam bilik anak aku, baru dapat signal. Legala dah dapat signal. Lepas tu aku gatal tangan nak letak betul-betul supaya nampak cantik sikit. Terus tak dapat signal. Ubah merata tempat, termasuk letak di tempat asal, pun tak dapat signal. So, aku ambik keputusan nak terminate saja AMAX tu. Nasib aku dapat juga terminate ngan-ngan hari ketujuh. So dapatlah balik duit aku. Itulun hampir setahun baru depa bagi balik dan selepas aku komplen pasal apa lambat. Entah-entah kalau aku tak komplen, sampai hari ini duit aku depa diam saja. Depa simpan dalam akaun dan dapat interest buta untuk company. 

Sampai je stesen monorail Bukit Bintang melencong pula la ke Plaza Low Yatt. Nak tengok iPad yang menjadi bualan dan baru sahaja landed on our shore. Dapatlah pegang dan test drive iPad. Memang terliur jugala. Susah juga hendak buat pilihan ni.  spesifikasi iPAD DI SINI.

Saingan terdekat iPad ialah Samsung Galaxy Tab. Tab ni pun dah buat test drive masa kat GoMobile yang di adakan di KLCC bulan November lalu. 
Aku juga berminat dengan Samsung Galaxy Tab kerana perkara-perkara berikut.

Lepas itu barulah pergi ke Lot 10 di mana YES dipromosikan.
YES 4G Broadband
 Kalau nak bandingkan antara kesemua perkhidmatan Broadband Internet di Malaysia. KLIK SINI. 
Yes ni pula ada plan REBET. Lihat SINI

So, sekali lagi aku masih belum buat keputusan sama ada hendak subscribe atau tidak. Nasib juga semasa membuat tunjauan, aku ternampak pada salah satu paparan berkaitan kawasan liputan. Masih banyak kawasan yang tidak ada liputan. Paling luas sememangnya Kuala Lumpur. Memandangkan aku besar kemungkinan akan pindah ke Jitra tahun hadapan, maka tengok kat Jitra. Alamak tidak ada liputan. Jadi kalau aku subscribe pun tidak dapat gunakan perkhidmatan ini sedangkan setiap bulan kena juga bayar RM 30.00 itu. 

Last last aku tidak jadi subscribe lagi. Biarlah habis dulu kontrak dengan Celcom pada bulan Mac 2011 ini. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List