1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Wednesday, December 08, 2010

Tidak Terasa Tahun Baru

Hari ini sudah masuk 2 Muharram dan tidak seperti tahun Masehi yang menimbulkan suasana excitement, tahun Hijrah bagaikan tidak ada. Tidak ada sambutan yang berteraskan Islam sebagai meraikan Tahun baru dalam kalendar Islam ini. Mungkin kerana kita sudah mangli dengan sambutan tahun baru Masehi yang sambutannya bagai nak rak di seluruh dunia. Majoriti orang termasuk yang beragama Islam ternanti-nanti ketibaan 1 Januari setiap tahun tetapi berapa ramaikah orang Islam yang menyedari bahawa kita sudah masuk tahun baru Hijrah. Media elektronik dan cetak pun bagaikan lesu mempromosikan ketibaan tahun baru 1432 Hijrah. 

Dalam pada kita berbangga kononnya kita negara Islam, tetapi mengapakah kita masih lagi mengagungkan sesuatu yang bukan berlandaskan Islam. Sejak zaman British lagi kita sudah didik untuk mengagungkan orang-orang British sehingga hari ini kita masih merasai bahawa orang putih itu pakar dalam segala-galanya. Bukan hendak menadikan keboleh mereka tetapi bangsa kita pun tidak kurangnya hebat sama ada positif atau negatif. British juga telah menerapkan dalam minda kita budaya mereka yang setengahnya tidak sesuai dengan budaya orang Melayu dan Asia. Tetapi dek kerana biasa maka kita menerimanya sebagai satu budaya kita juga. 




No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List