1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Thursday, January 27, 2011

Etika dan Nilai

Semasa sedang membuat spring cleaning PC terjumpa gambar ini yang saya ambik entah dari laman web mana, tak ingat dah. Sebaik sahaja nampak iklan ini teringat pula posting Mahaguru58 melalui blognya di bawah tajuk Buruknya gaya bahasa wartawan dan pengarang akhbar ini. Mahaguru menulis merasa kesal dengan tajuk-tajuk yang bertujuan untuk melariskan akhbar atau majalah tetapi mengabaikan nilai-nilai dan adat resam warisan zaman berzaman, sopan santun dan juga adab yang berasaskan Syariat Islam.

Mahaguru mempersoalkan tajuk "Ayu usaha puaskan Zaquan". Walau apa pun alasan yang diberikan oleh orang yang membaca, apa yang pasti terbayang di fikirannya ialah "SEKS". Komen salah seorang pembaca Mahaguru bagaikan mempertahankan tajuk itu dengan alasan "yang Ayu nak puaskan itu ialah puaskan hati. bukan puaskan benda lain." Bagi saya itu hanya alasan tetapi tidak dapat menangkis bayangan imajinasi sebenar pembaca.

Cuba anda lihat gambar iklan ini?
Apa tafsiran anda?
Adakah iklan ini mempunyai etika?
Iklan sebegini bagi tidak sewajarnya dibuat kerana ia mempunyai maksud negatif di sebaliknya. Duoble meaning...........

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List