1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Monday, January 10, 2011

Facebook Akan Ditamatkan Mulai 15 Mac 2011

Pada bulan Disember 2010 lalu telah ditayangkan di pawagam di negra kita sebuah filem The Social Network yang mengisahkan bagaimana Mark Zuckerberg telah merevolusikan jaringan sosial yang kemudiannya menjadi laman sosial yang paling hangat di seluruh dunia. Kehangatannya sehinggakan facebook dianggap sebagai sesuatu yang perlu dimilikki oleh setiap orang. Apabila kita berkenalan atau bertemu dengan seseorang kita akan tanya juga apa facebooknya.

Namun demikian baru-baru ini dunia laman sosial telah dikejutkan dengan satu pengumuman oleh Mark Zuckerberg bahawa lamanweb facebook itu akan ditamatkan mulai 15hb Mac 2011 ini. Mark telah membuat pengumuman itu di pejabatnya di Palo Alto, California atas alasan “Managing the site has become too stressful”. …….“and the stress of managing this company has ruined my life. I need to put an end to all the madness.”

Mengikut Mark lagi, Facebook sudah berada di luar kawalan

Zuckerberg menerangkan bahawa mulai 15 Mac, pengguna tidak lagi akan dapat mengakses akaun Facebook masing-masing dan selepas 15 Mac keseluruhan lamanweb itu akan ditutup. Demikian diumumkan oleh Avrat Humarthi, Naib Presiden Hal Ehwal Teknikal di Facebook. Beliau menasihatkan agar pemegang akaun memuat turun gambar-gambar yang dipaparkan dalam akaun masing-masing sebelum ia hilang sepenuhnya. Gambar-gambar itu tidak dapat diakses lagi selepas Facebook ditutup.

Walaupun Mark memberitahu bahawa keputusan untuk menutup Facebook sesuatu yang amat sukar baginya, tetapi mengharapkan pengguna tidak akan rasa marah. Baginya ia bukan satu masalah yang besar dan secara jujur beliau mengatakan bahawa ia untuk kebaikan. Tanpa facebook, manusia akan dapat menjalin persahabatan secara fizikal semula dan ianya sesuatu yang baik.

Ada juga peminat Facebook yang marah apabila mendengar keputusan tersebut.

Seorang pelajar sekolah tinggi di Indiana, Amerika Syarikat, Denise Bradshaw berkata “What am I going to do without Facebook?. My life revolves around it. I’m on Facebook at least 10 hours a day. Now what am I going to do with all that free time?

Walau bagaimanapun, para ibu bapa pula menghembuskan nafas lega dengan pengumuman itu dan sememangnya sudah lama ditungu-tunggu. 

I’m glad the Facebook nightmare is over,” kata Jon Guttari, seorang bapa tunggal di Detroit. “Now my teenager’s face won’t be glued to a computer screen all day. Maybe I can even have a conversation with her.”

Di kalangan orang-orang kewangan pula, mereka mengkritik Mark dengan mengatakan bahawa beliau cuba meninggalkan satu franchise yang bernilai  multibillion dolar. Facebook kini letakkan sebagai salah satu perniagaan paling kaya di dunia dan pakar ekonomi menganggarkan ia bermilai 7.9 bilion Dolar.

Walaupun mendapat tentangan hasil keputusannya, Mark nampaknya tidak mengambil berat sangat dengannya dan mengatakan bahawa beliau tetap dengan keputusannya untuk menghentikan Facebook.

I don’t care about the money,” kata Zuckerberg. “I just want my old life back.”

The Facebook Corporation mencadangkan para pengguna mengeluarkan semua maklumat peribadi dari laman web masing-masing sebelum 15 Mac 2011. Selepas tarikh itu, semua foto, nota dan pautan serta video akan dipadamkan sepenuhnya.

Saya memetik berita ini dari http://weeklyworldnews.com selepas terbacanya dalam tweeter.

Apa tindakan anda?

Janganlah jadikan penutupan Facebook ini sebagai satu kehilangan yang besar. Masih banyak lagi peluang untuk menjalin hubungai dalam talian untuk anda pilih. Malah menjalinkan hubungan secara fizikal adalah lebih digalakkan daripada kita terus dengan individu di alam siber yang mungkin hanya bot sahaja.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List