Operating System Android kini menjadi semakin popular khususnya untuk gadget mudah alih selain iOS (iPhone), Blackberry 6, OVI (Nokia), Symbian dan Windows Phone. Setakat ini saya baharu mempunyai pengalaman menggunakan Blackberry OS 5 dan beralih kepada OS 6 dan kini mula berjinak-jinak pula dengan Android kerana menggunakan Samsung Tab.
Setiap operating system berlumba untuk mengeluarkan alpikasi mereka sendiri dan sehingga kini statistiknya adalaha seperti berikut:
- App Store (produk Apple) 311,000 +
- Android Market 170,000 +
- Ovi Store (Nokia) 28,000+
- Blackberry App world (RIM) 16,200+
- Webos (Palm/HP) 5,600+
- Windows Marketplace (Microsoft) 4,200+
*berdasarkan Majalah CHIP Malaysia February 2011
Melalui posting ini saya ingin bangkitkan tentang iklan mobile yang tidak sesuai yang dipaparkan pada laman-laman web tertentu melalui aplikasi Android.
Pertamanya iklan yang muncul secara pop up ini memakan ruang paparan yang sememangnya sudah kecil. Iklan ini muncul dalam laman-laman yang boleh dibaca oleh umum. Apa yang saya ambil di sini ialah dari laman web Berita Harian online dan Harakahdaily online. Laman sebgeini sudah tentunya boleh muncul juga dalam telefom mobile (smartphone) yang menggunakan Android. Saya tidak pasti platform lain. Setakat ini saya tidak menjumpainya dalam OS Blackberry. Lihat iklannya: Bosan? Anda boleh nikmati video biru. Ads by AdMob. Carian dalam internet mendapati ianya beroperasi di San Meteo, California dan telah diambil alih oleh Google.
Satu lagi iklan yang lebih menarik perhatian ialah dari Syarikat ini pula, yang memaparkan gambar yang lebih mengoda. Tidak dapat dipastikan syarikat pengiklan ini tidak pasti sama ada ianya beroperasi di negara ini atau luar negara.
Saya ingin melihat sejauh manakah iklan ini boleh mempengaruhi pengguna untuk kliknya. Selain itu saya juga ingin tahu bagaimana pengguna boleh terjerat dan juga sebagai bahan untuk membuat posting ini. Rupanya apabila klik pada iklan tersebut ianya akan download ke dalam gadget. Seterusnya ia akan tanya sama ada saya ingin installnya. Apabila membaca maklumat yang di paparkan bersama pertanyaan sama ada saya ingin install, inilah apa yang saya perlu akur dengannya. Baca dengan teliti.
Sila baca dengan teliti dan memahami maksunya bahawa ia meminta kebenaran pengguna untuk melaksanakan tugas-tugas tanpa pengguna menyedari (runs in the background). Antara permintaan yang diminta kebenaran kepada pengguna ialah ia hendak mengakses:
- Maklumat peribadi (Read contact Data)
- Storan (modify atau delete SD card contents)
- Phone calls (Read phone status and identity)
- Services that cost you money (send SMS messages)
Jika saya klik install bermakna saya bersetuju dengan syarat-syaratnya serta memberi kebenaran kepada aplikasi dan kepada syarikat pengiklan ini untuk aktiviti phishing mereka. Jadi saya reject kerana tidak mahu aplikasi ini meninggalkan apa-apa phishing bait setelah saya delete kemudiannya. Oleh itu saya tidak tahu apa seterusnya akan terjadi kepada sesiapa yang bersetuju untuk install aplikasi ini.
Saya pun teringat satu lagi artikal dalam Majalah CHIP keluaran sama (February 2011) bertajuk Rip Off Ads yang membincangkan tentang aplikasi PERCUMA tetapi di sebaliknya ada hidden charges yang memerangkap pengguna.
Adalah diharapkan SKMM dapat bertindak dengan sewajarnya bagi menyekat iklan seperti ini dari terus mencemari pemikiran pengguna khususnya anak-anak kita.
No comments:
Post a Comment