1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Tuesday, April 19, 2011

Email 1Malaysia Pula? RM50 Juta?

Berapa banyak akaun emel yang kita kena ada? Kita sudah banyak disogokkan dengan pelayan email percuma dan kini akan datang pula satu lagi emel 1Malaysia. 

P1 berikan email percuma, Yes berikan emel percuma, Streamyx berikan emel percuma, UNIFI dapat emel percuma juga ke? Saya tidak pasti. 

Saya sekarang ada akaun emel percuma dari Streamyx dan YES. Tapi tak pernah pun compose walau satu email. Bukan sekadar nak compose email, buka pun tak pernah. 

Apa gunanya kita ada beberapa emel sedangkan yang kita guna hanya satu saja. Jika kita layari internet hari ini kita akan terserempak dengan  jutaan emel percuma. Saya buat search dan dalam masa 7 saat terjumpa 32.8 juta laman yang boleh diperolehi emel percuma. Search di bawah saya buat semasa hendak menulis posting ini.
Sejauh manakah emel 1Malaysia ini akan mendapat sambutan dari rakyat. Jika tidak mendapat sambutan, maka pelaburan yang dibuat akan menjadi satu pembaziran. Walaupun modalnya bukan datang dari kerajaan, tetapi tentu lebih bermenfaat jika Tricubes gunakan wang itu untuk sesuatu yang lebih berfaedah seperti membantu membangunkan prasarana khususnya diluar bandar yang amat daif yang selama ini disorok oleh kerajaan setiap kali pilihanraya. 

Di bawah projek ini setiap rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas akan diberikan email percuma bagi  
to receive statements, bills and notices from the Government.
The initiative would allow direct and secure communication between the public and the Government, said Tricubes Bhd chief executive officer Khairun Zainal Mokhtar."
Selepas mendapat amalam emel 1Malaysia adakah seseorang itu akan terus meninggalkan akaun Gmail dan Yahoo mereka yang sudah terbina sejak sekian lama dengan kontak yang meluas. Samalah dengan menukar nombor telefon baru, akan menimbulkan masalah dari segi hendak update rakan kenalan dan sebagainya. 
Walaupun " the Performance Management and Delivery Unit (Pemandu), responding to queries on the project, said the 1Malaysia Email address would not be made compulsory." tetapi adakah tidak ada kemungkinan nanti bila seseorang itu hendak menyemak bil akaun emel yang boleh digunakan hanyalah ekaum 1Malaysia. Kita telah menghadapi kerumitan ini dengan emel Gmail dan Yahoo yang tidak diterima oleh setengah pelayanweb. Baca petikan yang saya perturunkan dari The Star di atas. Jika ini berlaku bermakna rakyat dipaksa menggunakan emel 1Malaysia. Baca rungutan dan luahan hati seorang blogger DI SINI
Posting lain.
KEMASKINI
Saya mengemaskini posting ini selepas membaca beberapa pendapat lagi melalui blog-blog. Lim Kit Siang For Malaysia menyiarkan atrikal dari Malaysian Insider tulisan Jahabar Sadiq dengan panjang lebar mengulas latar belakang projek ini. Walaupun PM cakap email ini tidak diwajibkan tetapi apa yang dimaksudkan bahawa KPI untuk projek ini mencapai 100% pada tahun 2015. Bagaimanakah untuk mencapai 100% jika bakal pengguna tidak dipaksa untuk menggunakannya.

Baca juga A Little Taffer's Room. Saya petik sebahagian pandangan blogger ini:
 “RM50 million for email?? existing MP published email also can’t reply efficiently, What level of confident such will improve the effective or efficiency in communication? 1malaysia only for who? actually?” said one fan.

“Please use OUR money in the correct way, upgrade our broadband, subsidy gasoline, remove credit card tax or whatsoever! We already have our own email account (gmail/yahoo/hotmail/etc) which is free, we no need 1Malaysia email account. Totally disappointed to your motto and actions,” said another fan.

A third said: “It’s astonishing how the gov is able to frequently come out with nonsensical plans to waste our money. Malaysia Boleh!!”

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List