1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Monday, August 15, 2011

Pasar Ramadhan Puncak Jalil

Hari ini rasanya sudah empat hari cuaca tidak cerah. Jika sebelum ini hujan lebat menjelang petang, hari ini mendung dan hujan bagi tak menjadi saja di kawasan Puncak Jalil ni. Ingat nak pergi ke Pasar Ramadhan Seri Petaling kerana di sana harga makanan boleh dikatakan agak murah berbanding pasar Ramadhan lain sekitar kawasan aku tinggal (Pasar Ramadhan Kinrara dan Puncak Jalil). Bila keluar dari kawasan rumah, tengok macam hujan kat area Seri Petaling, jadi ambil keputusan untuk pergi saja ke Pasar Ramadhan Puncak Jalil.

puncak jalil

Pasar Ramadhan Puncak Jalil terletak di Jalan PUJ 2, Taman Puncak Jalil, Seri Kembangan. Kalau nak dikatakan choice makanan macam Pasar Ramadhan lain juga dari segi juadah yang disediakan. Cuma apa yang membezakan ialah harga. Sebab itu aku mengatakan di Seri Petaling lebih murah.

Di sini satu jag air tebu berharga RM 4.00 berbanding dengan di Seri Petaling. di Seri Petaling ada dua orang penjual. Seorang jual dengan harga RM 3.50 sementara seorang lagi dengan harga RM 3.00. Kedua-duanya siapkan icu tube.

Makanan yang pasti aku tidak miss ialah murtabak. Setiap petang wajib beli murtabak dia biji. Satu daging dan satu lagi ayam. Murtabak Seri Petaling bagi aku lebih sedap yang dijual oleh Restoran Miraasa. Restoran Miraasa ni antara restoran yang popular di Seri Petaling. Harga murtabak sebiji RM 2.50. Di Puncak Jalil sebiji harganya RM3.50. Harga lain-lain makanan entahlah. Rasanya kuih sama saja harga iaitu 40 sen sebiji dan jika hendak lebih murah belilah 5 biji boleh dapat RM 2.00. Namun ada juga satu dua peniaga yang masih menjual kuih dengan harga tiga RM 1.00. Yang tiga RM 1.00 barulah dikatakan murah, kan? Sebiji 40 sen jadi kalau beli 3 jimat 20 sen. Jika beli lima mana ada jimatnya? Sama sahaja. Hanya otak kita yang tertipu oleh taktik peniaga.

Memang aku dah tak nak beli murtabak kat Puncak Jalil sebab harganya yang tinggi itu. Setahu aku ada dua orang peniaga murtabak di sini. Satu gerai menjual murtabak biasa sementara satu lagi murtabak Singapore. Murtabak biasa harganya RM 3.50 sementara murtabak Singapore RM 8.00. Mula tu ingat mahalnya harga murtabak Singapore ni. Bila tengok saiz murtabak itu memang besar. Pada pengamatan aku tiga kali ganda berbanding murtabak biasa. Nak makan seorang sure tak habis punya. 

Hari ini nampak satu lagi gerai murtabak, mungkin  baru dibuka atau aku terlepas pandang semasa ke sana sebelum ini. Ia terletak agak ke penghujung gerai.

Petaling-20110815-00122

Tanda harga besar bertulis  Murtabak Maggi RM 2.50.  Aku mendekati gerai itu sebab harganya RM 2.50. Rupa muertbak nampak lain dari yang lain. Penjual itu memberitahu ni murtabak maggi. Kulit murtabak bukannya tepung tetapi hanya menggunakan maggi. Tak tahu macam mana dia buat, kerana pada masa aku ke sana sudah ada banyak murtabak siap untuk dijual dan tidak ada proses memasaknya. Terdapat dua jenis iaitu daging dan ayam. Rasa? ……lebih banyak terasa macam maggi kerana mungkin kandungan intinya (ayam ,daging) tidak banyak. 

Hari ini terjumpa satu lagi kuih yang menarik perhatian. Sebiji Doughnut dan kuih pelita gergasi. Apabila tanya penjual itu, berapa harga sebiji, dia cakap tu tak jual. Bila aku tanya siapa nak makan? Dia cakap penjual makan sendiri. Ah,……untuk berbuka tu. Kedua-dua sample itu hanya untuk menarik perhatian bakal pembeli. Kan aku menghampiri gerai itu sebab ternampak kuih gergasi itu. Tengok ni, sebiji dah penuh bekas plastik tu dan bandingkan kuih pelita dengan sudu di sebelahnya.

Petaling-20110815-00120Petaling-20110815-00121

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List