1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Friday, September 16, 2011

Qaisara Kopi Pra Campuran Herba

Di pasaran hari ini memang banyak jenama kopi segera diedarkan dan sememangnya setiap kopi mendakwa memilikki khasiat tertentu. Kopi pada asasnya mengandungi kafien dan sudah terkenal orang mengatakan minum kopi untuk menahan mengantuk. Ataupun jika minum kopi tidak dapat tidur malam. 

Mengikut wikipedia: Coffee is a brewed beverage with a dark, slightly acidic flavor prepared from the roasted seeds of the coffee plant, colloquially called coffee beans. The beans are found in coffee cherries, which grow on trees cultivated in over 70 countries, primarily in equatorial Latin America, Southeast Asia, South Asia and Africa. Green (unroasted) coffee is one of the most traded agricultural commodities in the world. Coffee can have a stimulating effect on humans due to its caffeine content. It is one of the most-consumed beverages in the world. Lagi……..

Semasa balik menyambut Aidil Fitri di Alor Setar baru-baru ini, secara tidak terancang bertemu dengan seorang pengilang kopi segera, di rumah ibu saudara. Ibu saudaraku yang sudah setahun minum kopi keluaran syarikat pengilang tersebut, memberitahu bahawa paras gula dalam darahnya telah turun. Kopi yang dimaksudkan ialah Kopi pra campuran herba dinamakan Qaisara yang dikilangkan di kawasan IKS Alor Biak, Jitra, Kedah.
Petaling-20110904-00202
Kopi Qaisara mengandungi campuran herba-herba Tutup Bumi, Belimbing Tanah, Senduduk, Hamba Raja, Jarum Emas dan Ubi Merah. Setiap herba tersebut memang ada kegunaan tersendiri dari segi nilai-nilai perubatan.

Memandangkan ia bercampur herba, maka kopi ini bukan sekadar berperanan sebagai kopi biasa yang mengandungi kafien tetapi juga boleh memberikan kesan dari segi  kawalan beberapa penyakit.
  
Antara kebaikan Produk ini ialah;
  • mengawal kencing manis
  • buasir
  • Lemah jantung
  • Buah pinggang
  • Awet muda
  • Anti Kanser
Berikut antara kegunaan herba-herba berkenaan yang saya petik dari internet.
(Senduduk) Perubatan tradisional banyak menggunakan senduduk sebagai tumbuhan untuk mengembalikan kecergasan badan terutamanya selepas bersalin.
(Ubi Merah )Sekelompok antioksidan yang tersimpan dalam ubi jalar merah mampu menghalangi laju perusakan sel oleh radikal bebas. Karenanya, ubi jalar merah dapat mencegah kemerosotan daya ingat dan kepikunan, penyakit jantung koroner, serta kanker.
(Tutup Bumi) Untuk mengubat anaemia, batuk ,selsema dan serak tekak, radang rahim , hepatitis,bisul, penyakit kulit, cirit birit dan keputihan juga radang mata. ia juga dikatakan dapat mempermudahkan proses kelahiran dan digunakan juga selepas bersalin untuk mengembalikan kecergasan badan.
(Belimbing Tanah)Air rebusan akar tumbuhan ini digunakan secara tradisi untuk merawat penyakit darah tinggi, buasir dan juga sebagai air mandian bagi perawatan wanita selepas bersalin iaitu untuk membuang angin dalam badan. Di samping ini, air rebusan ubi dan akarnya yang dicampur dengan pokok selayar hitam (Goniothalamus malayanus) dikatakan berkhasiat bagi menguatkan buah pinggang. Pelepah daunya pula boleh digunakan untuk merawat gatal-gatal pada kulit akibat terkena ulat bulu.
(Hamba Raja) merawat cirit birit, meroyan, colics, demam, ulcers dan seriawan
(Jarum Emas) Khasiatnya untuk perubatan telah diketahui turun temurun, menurut satu cerita jarum mas mula digunakan untuk mengembalikan kecergasan selepas bersalin selepas melihat kucing yang baru melahirkan anak selalunya akan mencari dan mengunyah rumput ini.
Pengilang produk ini telah menghantar sampel untuk diuji dimakmal disamping mendapat pengiktirafan beberapa agensi Kerajaan seperti JAKIM, MOA, MADA disamping mengamalkan GMP (Good Manufacturing Product) dan keisinan menggunakan logo 1Malaysia Best.
Kopi Qaisara ini dijual dalam kotak 20gm x 20 uncang dengan harga RM24.00 (SM), RM 27.90 (SS) dan $20.90 untuk Brunei. Sila rujuk SINI untuk membeli.
Maklumat nutrisi produk ini adalah seperti berikut
Qaisara Nutritional Facts

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List