1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Wednesday, January 04, 2012

Promosi Penapis Air - Pengguna Jangan Sampai Tertipu

Hari ini ada salesman (seorang wanita dan seorang lelaki) datang untuk promosi water filter untuk rumah. Sememangnya di pasaran banyak brand penapis air ini. Dulu semasa pergi kursus perniagaan penapis air juga diberi penerangan tentang penapis air ini. Mungkin kerana teruk sangat kualiti air yang disalurkan ke rumah kita, maka bisnes menjual penapis air ini boleh menjadi satu perniagaan yang menguntungkan. Walaupun kerajaan telah memberi jaminan yang air yang disalurkan ke rumah-rumah selamat untuk diminum, tetapi iklan, kempen dan promosi syarikat-syarikat yang menjual penapis air ini telah berjaya mempengaruhi minda pengguna. Namun sedikit sebanyak, tidak dinafikan air yang disalurkan ke rumah kita tidaklah begitu bersih sangat kerana dalam laluan air dari pusat pemproses hingga ke rumah kita mungkin berlaku pencemaran. 

Harga satu set penapis air ni pun bukan murah sangat. Mereka akan menggunakan taktik mengabui mata pengguna dengan angka. Harga penapis yang dipromosi di rumah tadi itu hanyalah RM 2,998. Memanglah yang nampak tu DUA RIBU sahaja. Tetapi tambah lagi RM 2.00 dah jadi TIGA RIBU. Inilah yang ramai pengguna terperangkap.

Semasa "Ekeskutif Jualan" itu dok promote, dia ada bagi dua Skim bayaran untuk pengguna. Skim Pertama kena bayar deposit RM 400 dan bakinya dijelaskan kemudian dan boleh menggunakan kad kredit. Dia cakap skim ini jarang orang gunakan kerana pengguna kena bayar harga sepenuhnya, sama seperti beli di Tesco atau Giant. Skim kedua ialah secara ansuran bulanan. Mereka akan pasang set itu pada hari itu juga dan pengguna tidak perlu bayar apa-apa pun. Hanya selepas 30 hari baru mula bayar RM 60.00 setiap bulan selama 34 bulan. Maknya selama 2 tahun 10 bulan. Semua itu tanpa faedah.

Triknya di sini. Kalau bersetuju memasangnya pada hari itu, syarikat akan berikan diskaun RM1,000. Jadi pengguna hanya membeli penapis air itu dengan hanya RM1,998 sahaja. Di sinilah saya rasa tidak logiknya harga sebenar penapis itu. Adakah sebuah perniagaan sanggup menanggung rugi selama 34 bulan sementara pembeli membayar sepenuhnya harga barang tersebut. Disamping itu tidak logik juga diskaun yang begitu tinggi untuk barang baru yang belum digunakan. Tentunya perangkap mereka gunakan ialah diskaun RM1000 itu untuk mengabui pengguna. Apa lagi saya juga mendapat beberapa info yang kebanyakan penapis air berbagai brand yang ada dalam pasaran di negara kita dibuat di sebuah kilang di Shah Alam dan kos satu unit tidak sampai pun RM500.  

Aku sebenarnya tidak begitu berminat sangat memasang penapis air di rumah ini kerana kesannya tidaklah sebaik mana sangat. Secara jangka panjangnya jika kita minum air yang 99% bersih, kita sebenarnya merosakkan sistem imunisasi tubuh. Allah mencipta tubuh kita lengkap dengan sistem pertahanan tubuh. Jika sistem itu tidak dilatih untuk mempertahankan diri, bagaimana ia boleh mempertahankan tubuh kita apabila ada serangan bakteria dan virus. Sama juga pelalian yang dicucuk pada tubuh manusia adalah virus yang lemah untuk melatih sistem imunisasi tubuh melawan virus yang sebenar. Janganlah kita terpengaruh sangat dengan iklan-iklan air oksigen, hydrogen nano dan sebagainya. Pada asasnya Allah telah mencipta air sebaik-baiknya dan kita tidak perlulah mengubah ciptaan itu. 

Air mengikut Wikipedia ialah the chemical substance with chemical formula H2O: one molecule of water has two hydrogen atoms covalently bonded to a single oxygen atom. Air mempunyai 2 atom hidrogen yang diikat oleh satu atom oksigen. Inilah ciptaan asas Allah. 

Bagi saya mencukupi sekadar satu penapis asas yang boleh menapis kotoran dari dalam paip sahaja. Jangan roasakkan sistem imunisasi tubuh yang telah dinaugerahkan oleh Allah. Penapis air yang mahal dan kononnya mampu membersihkan air minuman kita belum pasti menjamin kesihatan kita selain dari imunisasi semulajadi yang ada di dalam tubuh. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List