1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Monday, February 06, 2012

1 Malaysia Book Expo 2012–Indah Khabar Dari Rupa

Mulai 1 Februari hingga 6 Februari 2012 ada satu pesta buku di PWTC. Semasa tengok iklan kat TV aku sangkakan ia satu pameran buku yang cukup hebat kerana dulu pun pernah ada pesta buku dianjurkan. Aku ingat lagi satu pesta buku yang yang diadakan di Kuala Lumpur City Centre (KLCC). Memang sambutannya cukup hebat. Sampai tak larat nak berjalan dan tak larat nak tengok buku. Yang paling ramai ialah kaum Cina.

Bila tahu ada pesta buku di PWTC, timbul keinginan juga nak pergi tengok. Maklumlah buku ialah stor ilmu. Tak rugi beli buku. Tak rugi simpan buku. Semasa diiklankan kat TV pun ada disebut bahawa pengunjung boleh melihat bagaimana buku di zaman dahulu dicetak di atas bahan papyrus. Itu antara tarikan untuk aku menghadirkan diri.

ibook expo

Pameran yang dinamakan sebagai 1Malaysia Book Expo 2012 memang nampak sungguh grand. Apa lagi ia bersempena dengan Persidangan Buku Antarabangsa dan Anugerah Buku Negara dan dianjurkan bersama oleh Yayasan Pembangunan Buku Negara (YPBN), The Oxford Centre for Excellence (Oxcell), Kementerian Pengajian Tinggi dan NGO dalam industri buku.

Pameran cetakan awal di atas papyrus

book expo 910book expo

DSCF9150

Satu aktiviti menarik yang pengunjung boleh lakukan di Expo Buku tersebut ialah peluang mewakafkan Al Quran sebagai saham akhirat.

Setelah mengunjungi Expo tersebut, timbul rasa keciwa juga kerana suasananya tidak seperti yang aku bayangkan. Ia tidak tidak nampak langsung sebagai sebuah Expo. Tidak ada syarikat-syarikat buku gergasi yang ambil bahagian. Tidak ada Popular Book Store, MPH, Mg-Rawhills, Karangkraf dan lain-lain syarikat serta penerbitan buku tempatan. Sememangnya ia tidak layak disebut sebagai Expo.

Di samping itu ada disebut juga Multimedia di taglinenya, tetapi tidak ada langsung pameran multimedia kecuali jualan VCD dan sistem pendidikan kanak-kanak.

Antara peserta pameran termasuklah Dewan Bahasa dan Pustaka, Arkib Negara, Utusan Pbulications, Institut Terjemahan Negara dan Perpustakaan Negara.

Aku ingat aku sahaja yang sangka Expo ini indah khabar dari rupa, tetapi ada juga pengunjung lain yang berpandangan seperti aku.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List