1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Saturday, March 03, 2012

Rompakan Menggunakan Shortcode

Hari ini semasa switch on tablet, nampak ada enam mesej. Selalunya mesej ini datang dari Celcom memaklumkan tentang pembayaran bulanan perkhidmatan talian internet. Tetapi bila buka mesej box, didapati ianya bukan dari Celcom tetapi merupakan mesej promosi seperti di bawah. 422540_3372976813388_1538332566_33039042_1737928776_n

Aku tidak pernah menjawab ON dan hantar balik ke shortcode yang diberikan itu. Mesej tersebut yang dihantar pada jam 1.55 pagi 2 Mac 2012 menunjukkan aku telah mengesahkan untuk menerima muatrutun Video, Mp3 + Games. Setiap sms yang mereka hantar akan dikenakan RM3.00 dan cuba bayangkan seminggu akan dihantar 3-5 sms. Jika minimum tiga SMS bererti sebanyak RM9.00 dikebas dari aku.

Buat apa aku nak muatTurun lagu-lagu, video serta Mp3 itu kerana bukan aku hendak dengar atau tonton pun. Tak ada masa untuk aku dengan dan tonton semua itu.

Aku terus hantar balik OUT sebelum sempat menerima apa-apa content dari mereka. Ini adalah merupakan satu lagi bentuk penipuan menggunakan ICT. hairannya mengapa pihak MCMC tidak kawal penipuan sebegini yang menggunakan. Pernah dulu isteriku terperangkap dan terpaksa membayar buta sahaja antara RM45 – RM50 sebulan tanpa mengetahui mengapa bil melanbung.

Tindakan aku untuk memberi amaran kepada orang lain agar tidak terperangkap dengan penipuan mereka, au post menatang ni kat Facebook.

bloodyfool

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List