1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Saturday, July 28, 2012

Sedekahlah Kepada Anak-anak Yatim Di Bulan Ramadhan Ini.

Semasa pergi ke Pasar Ramadhan Kinrara untuk membeli juadah berbuka nampak ada wakil dari rumah-rumah anak yatim memohon sumbangan dari pengunjung. Hari pertama ada tiga tabung sementara hari kedua nampak satu sahaja. 

Sempena bulan penuh rahmat ini eloklah sesiapa yang ada duit lebih sikit dan ingin mengambil peluang untuk bersedekah bolehlah sedekahkan kepada penjaga anak-anak yatim dan anak-anak miskin itu. Sedekah tak semesti banyak tetapi apa yang penting ialah keikhlasan. Allah melihat pada keikhlasan hati kita untuk bersedekah dan bukan pada banyak mana kita sedekah itu. 

Kita hendaklah sedar bahawa Allah yang memberikan kita rezeki dan dalam rezeki yang diberikan kepada kita itu mungkin ada juga hak orang lain. Atas sebab itulah kita di wajibkan untuk berzakat kerana zakat itu satu pengorbanan yang menunjukkan ketaatan kita kepada Allah. Pasal itu antara lima tiang agama, satu daripadanya ialah zakat dan fitrah. 

Tidak rugi apa-apa dan tidak kurang rezeki kita jika bersedekah kerana Allah akan membalas pengorbanan kita itu dengan rezeki yang lebih banyak dan lebih baik serta dari sumber-sumber yang tidak dijangka. 

مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ البقرة: 261)

Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran)

Berikut ialah pihak pengurus rumah kebajikan anak-anak yatim yang saya perolehi semasa di Pasar Ramadhan Kinrara. 

1. RUMAH BAKTI NUR SYAHEERA (31 orang anak yatim dan anak miskin)

Alamat: Rumah Bakti Nur Syaheera
No. 23, Jalan Jaya Baru 3,
Taman Jaya Baru
Cheras 56000
Kuala Lumpur
Tel: +603-91004074
Fax : +603- 91074310

Kepada sesiapa yang ada rezeki lebih dan berniat untuk memberikan sumbangan bolehlah menghubungi Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Nur Syaheera Kuala Lumpur, en. Johari bin Haji Basri di nombor 012-2922542 atau emel rumahbakti@nursyaheera.com

Sumbangan anda boleh disalurkan juga kepada
PERTUBUHAN KEBAJIKAN NUR SYAHEERA KUALA LUMPUR
No Akaun : Maybank Islamic 5648 5611 1166 

atau 

RUMAH BAKTI NUR SYAHEERA
No Akaun : Bank Mualamat 1405 0003 8387 18

Persatuan ini terletak di 
Kg. Talang Tengah
31120 Sungai Siput (U)
Perak Darul Ridzuan

Persatuan ini telah menguruskan asrama untuk anak-anak yatim sejak tahun 2003 dan berdaftar di bawah Akta Pertubuhan dengan nombor Pendaftaran: 1714-05-4. 

Sebuah kompleks asrama seluas 11 ekar telah dimajukan dan menempatkan seramai 80 orang anak-anak yatim. Asrama ini mempunyai visi untuk menyediakan satu prasarana dalam satu suasana Islam yang sempurna dan terpelihara bagi melahirkan anak-anak yatim yang berilmu, beramal dan bertanggungjawab serta menghormati orang tua dan mewarisi perjuangan agama, bangsa dan negara. 

Berikut ialah perbelanjaan menguruskan asrama anak-anak yatim tersebut seperti yang saya petik dari brosur mereka
Bagi tujuan menjana kewangan Persatuan ini telah menjalankan berbagai aktiviti ekonomi seperti menternak ikan di kolam, ladang menternak kambing, kilang pengeluaran produk Nurul Ihsan, Bengkel kereta dan bengkel besi, Tapak Sarang burung Walit dan homestay. 


Walaupun mereka menjalankan aktiviti untuk menjana pendapatan sendiri, kita sebagai insan yang dianugerahkan Allah dengan kesenangan, kelapangan dan kemewahan masih boleh memberikan sumbangan sebagai tanggungjawab sosial kita khususnya kepada mereka yang kurang bernasib baik seperti anak-anak yatim dan miskin. 

Sumbangan anda boleh disalurkan sama ada secara tunai, cek atau bank in kepada 
PERSATUAN KEBAJIKAN  ANAK-ANAK YATIM  NURUL IHSAN
No Akaun Maybank 158202198711

Sumbangan anda juga boleh diagihkan mengikut pecahan yang diingini sama ada untuk Prasarana Asrama, Perbelanjaan Sekolah, Perbelanjaan Harian, Program Luar Asrama dan sumbangan am/wakaf lot. 

Untuk maklumat lanjut pertubuhan ini bolehlah hubungi 

Dr. Shukur (Pengerusi) +605- 533 4001
Ust Norhisan (Pengasas) 019 - 577 4553
En. Ali (Pengurus Eknonmi) 012 - 500 6840

SEMOGA ALLAH MEMBERIKAN TAUFIK DAN HIDAYAHNYA KEPADA PARA DERMAWAN




No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List