1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Saturday, July 28, 2012

Nafsu Di Bulan Ramadhan

Baru saja bangun dari tidur yang lewat. Di bulan Ramadhan ni sebenarnya tidur itu adalah satu ibadah. Sesiapa yang malas nak buat ibadat lain, jadikan tidur yang paling mudah dilakukan (kecuali anda ada penyakit insomnia) sebagai sumber mengumpul pahala (ahakkssss...). Mengapa pula begitu ye? Bulan-bulan lain tidur tak dapat pahala ke?
Puasa ni bukan sekadar menahan diri dari makan dan minum bermula dari matahari terbit hingga matahari terbenam. Eh, bukan sekadar tak makan n tak minum. Tapi menahan nafsu juga. Nafsu nafsu (yang kita sering kenali), nafsu mata, nafsu telinga, nafsu mulut. Mula-mula tu nafsu nafsu (bukan silap taip) ni yang mungkin jadi kegemaran orang muda-muda, yang tak berapa muda dan yang tua-tua. Ala, muda cakap nafsu seks. Ni kena tahan sepanjang masa melakukan ibadah puasa.

Orang yang berpuasa juga kena tahan nafsu mata, iaitu melihat sesuatu yang tidak sepatutnya dilihat or ringkas cakap apa yang paling nikmat untuk dilihat, tentu anda faham kan apa yang paling seronok dilihat especially jika berada di tempat-tempat awam.

Nafsu telinga pula ialah mendengar perkara-perkara yang tidak baik sama ada dengn sengaja atai tidak sengaja. Yang tidak sengaja tu kalau kali pertama mungkin rezeki tetapi majoriti orang ni akan mendengar untuk kali kedua sebab seronok mendengar perkara-perkara tidak baik ini.

Masa berjaga ni kalau ada teman untuk berbual, nafsu mulut ni sukar nak jaga khususnya bagi orang perempuan (maaf ye bukan nak pinpoint tapi itulah "budaya") Kalau dah dok pot pet pot pet tu mesti terbabit mengata orang lain. Ringkas cakap mengumpat. Bila dh mengumpat (nafsu mulut) maka akan terbabit juga nafsu telinga kan?

Jadi bila seseorang itu tidur, matanya tertutup, telinganya tidak mendengar perkara yang tidak baik dan mulut tidak mengumpat. Pasal tulah tidur di bulan Ramadhan ini jadi ibadah. Tapi kalau dah lepas bersahur terus tidur dan bangun bila dengan azan Maghrib, tu balok liat namanya. Dahlah solat ditinggalkan, tubuh pula dijahanamkan kerana tidur itu merehatkan otot. Otot yang berehat akan menjadi lemah.

Lupa pula nak bagi tau pasal apa tidur lewat. Olimpiklah nie. Berjaga sepanjang malam kerana nak tengok perasmian London 2012. Tunggu punya tunggu, kontinjem Malaysia cuma muncul lebih kurang 5 saat saja daripada keseluruhan 2 jam acara perbarisan kontinjen-kontinjen. Nasib baik dah menganggur. Kalau tak jawabnya tidur di ofislah.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List