1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, August 12, 2012

Pasar Ramadhan Semakin Hambar Di Penghujung?

Semakin hendak sampai penghujung Ramadhan, pasar Ramadhan (PARAM) semakin tidak berapa ramai pengunjung. Penjual pun ada seorang dua yang tidak berniaga lagi. Nanti beberapa hari sebelum nak raya lagi ramai penjual yang tidak buka gerai lagi. Mungkin ada yang sudah balik kampung atau nak buat last minute prep untuk raya. 

Pada masa tu permintaan dan penawaran menjadi semakin mencabar. Pergi lewat sikit kuih uih dah habis. Pergi awal nanti makanan dah sejuk sangat semasa hendak berbuka. Yang ada microwave oven tu oklah sikit boleh reheat. Tapi Awas!!!!! mircowave oven ni tidak menyihatkan. In other words MERBAHAYA klau selalu digunakan. Dulu aku juga ada mircowave oven. Sikit-sikit microwavekan makanan. Sekarang dah rosak tak beli yang baru untuk ganti. 

1 comment:

SM said...

hehe, sama jugak macam kat surau. bila dekat hujung ramadhan, makin ramai ponteng terawikh.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List