1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Tuesday, October 09, 2012

Mamak Style Bukan Gangnam Style

Hari ini kalu kedua masuk Restoran di Seri Serdang tu, tak ada orang datang ambik order. Minggu lepas di restoran yang sama juga. Duduk hampir 10 minit, nobody come to take my order. Aku memang tak panggil punya mamak sebab bukan urusan aku bila masuk kedai makan. 

Hari ini masuk lagi restoran yang sama dengan anak. Perut dah lapar sebab tak makan tengahari. Pasalnya masa lunch tu masih rasa kenyang kerana balun koteow goreng lebih kurang 2 jam sebelum tu. 

Lepas berurusan di kedai cetak, masuklah restoran Bismillah nak lunch konon. Kira late lunch lah. Kalau Breakfat campur dengan Lunch disebut Brunch tapi kalau Lunch campur dinner nak sebut apa ye? Sebut Ludin? Hahahaha.................

Dah tunggu dan dua tiga kali mamak-mamak tu lalu pi mai pi mai, dia buat derk je. aku pun fedup terus ajak anak aku keluar. Pindah makan di restoran lain lah. Minggu lepas tu kes sama juga, aku pindah pi restoran sebelah. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List