1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Tuesday, April 08, 2008

Askar Kita Jadi Jaga?

Betapa sedih dan rasa terhinanya aku apabila mengetahui yang askar kit yang disanjung dan dihormati telah diletakkan status setaraf dengan jaga di England.

Akhbar The Star melaporkan bahawa Regimen 1 Askar Melayu Di Raja akan menjalani tugas sebagai "London Public Duties"

KUALA LUMPUR: The Royal Malay Regiment has been selected to perform the prestigious “London Public Duties” in England. The 1st Battalion will represent the regiment.

Malaysia is the fourth Commonwealth nation after Canada, Australia and Jamaica to be given the honour to perform the Public Duties, which has a ceremonial and historic significance.

Nama tugasnya begitu prestigous sekali "London Public Duties" tetapi apakah sebenarnya tugas mereka di sana?

The team will be guarding Buckingham Palace, St James’s Palace, the Tower of London and also Windsor Castle. - Malaysiakini. Tidaklah ini guard namanya? Begitu rendahnya maruah bangsa kita yang pernah dijajah oleh mereka.

Walaupun bagi Askar Melayu ia dianggap sebagai penghormatan kerana diiktiraf dari segi disiplin dan protokolnya, tetapi adakah layak mereka diberi tugas yang sama status dengan pengawal. Apa yang lebih menyedihkan ialah pemergian mereka bukannya dibiayai oleh Kerajaan British tetapi duit rakyat.

He was responding to an announcement by Malaysian Armed Forces public relations acting director Kol Fadzlette Othman Merican that the 122-member team will leave on April 16 for a two-month tour of duty at a cost of RM1.9 million to cover the insurance, attire and flight tickets. - Malaysiakini.

Adakah negara mempunyai begitu banyak duit untuk membiayai satu pasukan askar negara kita yang kewajipan mereka terhadap mempertahankan negara sendiri, patut bibuang begitu sahaja hanya untuk glamour. Rakyat tidak pernah merungut apabila pasukan tentera dan polis kita dihantar untuk misi bangsa-bangsa bersatu kerana ia merupakan tugas kemanusiaan dan untuk keselamatan dan kesejahteraan orang awam. Tetapi pemergian Regimen Pertama Askar Melayu ialah untuk menjaga keselamatan beberapa individu sahaja dan tugas itu sepatutnya dilaksanakan oleh askar British sendiri.

Kita berbangga yang kita telah merdeka selama 50 tahun tetapi mengapa pemikiran kita masih lagi tunduk terhadap penjajahan? Minda kita masih lagi dijajah. Kita masih lagi menganggap sesiapa sahaja yang dilabelkan sebagai orang putih adalah kategori manusia yang serba tahu dan bijak. Kita masih lagi menganggap orang putih sebagai tuan kita. Kemerdekaan selama 50 tahun yang kita mulakan sambutannya pada 31 Ogos 2007 lalu itu sebenarnya tidak bermakna kerana meredka dalam penjajahan.

Cukuplah pembaziran duit rakyat yang dilakukan dari semasa ke semasa oleh pemerintah. Janganlah kera dihutan disusui sementara anak di rumah mati kelaparan.

BN masih tidak belajar dari PRU 12 yang lalu.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List