1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, April 06, 2008

Sidang Dewan Pertama Tahun 2008

Sidang parlimen penggal pertama untuk ahli yang baru dilantik pada 8hb Mac lalu akan bermula pada 30 April 2008. Saya rasa seluruh rakyat Malaysia menantikan tarikh tersebut dengan penuh debar dan ghairah. Sidang kali ini adalah berbeza daripada sidang yang lepas-lepas memandangkan kali ini jumlah anggota kerajaan semakin berkurangan sementara anggota pembangkang semakin bertambah. Kali ini dewan bersidang dengan buat pertama kalinya, kerajaan tidak mempunyai majoriti 2/3.

Gambar di bawah saya copy dari laman blog Susan Loone adn dalam blog tersebut beliau menulis;

JUST three weeks ago, they were waging a fierce election campaign and raining accusations on each other. But on Thursday, all that seemed far behind them when the newly-elected and re-elected MPs turned up in Parliament for a briefing.

Gambar kelihatan dua orang ahli dewan muda dari parti berlainan begitu mesra antara satu sama lain seolah-olah tidak pernah ada apa-apa masalah di antara mereka. Inilah sebenarnya yang hendak dilihat oleh rakyat Malaysia. Walaupun berlainan fahaman politik tetapi dalam hal khidmat untuk negara mereka cukup mesra. Kedua-dua ahli dewan ini boleh dikatakan pewaris generasi ahli parlimen masa hadapan yang akan mengambil alih ahli dewan yang veteran sekarang.

Menariknya persidangan parlimen kali ini ialah pembangkang dibarisi oleh pemimpin-pemimpin politik yang berani dan bersuara lantang. Senarai seperti Lim Kit Siang, Hj. Mahfuz Omar, Dr Hatta Ramli, Datuk Seri Hj Hadi Awang, Nashrudin Mat Isa, Lim guan Eng, Saifuddin Nasution, Dato' Ibrahim Ali, Karpal Singh ,Gobin Singh Deo, Azmin Ali, N. gobalakrishnan, Tian Chua, Zulkifli Nordin Yusmady Yusof dan sebagainya. Itu tidak masuk lagi cili padi dari Batu Gajah dan Theresa Kok.

Sementara itu di barisan kerajaan orang lama yang sering mempertahankan barisannya sudah semakin pupus. Datuk Mokhtar Raden telah kehilangan orang kanan dan kirinya iaitu Datuk "Kastam" dan Datuk Badruldin dari Yan.

Rakyat pasti menanti satu sidang dewan yang bak kata orang putih, "BN will have their hands full" untuk menentang barisan pembangkang yang mantap kali ini.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List