1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Tuesday, July 15, 2008

Traffic Jam dan Debat

Sehari dua ni orang sayik dok memperkatakan tentang masalah jam buatan yang berlaku di sekitar Kuala Lumpur hasil tindakan pihak polis yang mendengar khabar angin. Rasanya tidak ada sesiai yang gembira dengan terperangkat dalam kesesakan itu. Bagi aku nasib baik tidak kena sebab perjalanan aku bukannya masuk ke pusat bandaraya. Lagipun sepanjang aku bekerja di sekirat Bukit Jalil ni, tak pernah tersangkut dalam kesesakan sama ada hendak ke pejabat atau balik dari pejabat. Syukurlah.

Malam ni pastinya ramai yang akan tercangkung di depan TV kerana ada debat antara Menteri Penerangan Malaysia dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim tentang isu minyak. Debar pun ada perasan nak marah pun pasti ada. So sama-samalah kita do langut kat depan TV.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List