1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, September 14, 2008

Handphone Baru N3120 Classic

Sememangnya agak lama dah aku terlintas untuk beli handphone baru. Bukannya nak ganti phone yang sedang aku gunakan tetapi kerana aku melanggan satu lagi talian U Mobile 018 sewaktu PC Fair di KLCC baru-baru ini. Aku langgan package RM 68 yang meliputi charge panggilan tu. 018 menggunakan 3G dan tidak dapat berfungsi dengan handphone biasa. So terpaksalah aku cari satu lagi handphone yang ada kemampuan 3G tu.

Lumrahlah, phone yang ada kemudahan yang lebih canggih, tentu mahal harganya. Aku pun bukannya ada banyak duit sangat. So, sewaktu jalan-jalan kat Centre Point di Kota Kinalabu aku cuba mencari phone paling murah yang ada fungsi 3G. So dapatlah satu brand Nokia 3120 Classic ni. Harga yang diletakkan RM 455. Macam biasalah orang Malaysia ni nak lagi murah. Aku tawar dan dapat harga RM 443. Wah, RM 12.00 saja diskaunnya.

Aku rasa phone ni sebenarnya untuk pasaran Taiwan sebab yang aku boleh baca hanyalah www.nokia.com.tw. Manualnya pun dalam Bahasa China sahaja. Termasuklah brosur promosinya.

Sewaktu dalam perjalanan pulang dalam penerbangan BKI-KUL, aku baca dalam Berita Harian iklan tentang promosi Nokia ini. Iklan tu memberitahu yang phone model aku beli itu RRP ialah RM 769. Sementara itu dalam website Nokia Malaysia pula ialah RM 790.

Aku tunjukkan iklan itu pada rakanku yang sama-sama dalam penerbangan dan dia pun hairan mengaja harganya jauh beza. Tak tahulah sama ada aku beli phone underwater. Underwater? (Kalau underwater tak ada gaurantee kan?) Tak kot sebab aku register phone itu dengan pengedarnya di Kuala Lumpur dan warrantynya sah selama satu tahun. Entahlah, tak pasti sama ada phone yang diiklan itu sama stoknya dengan yang aku beli. Ataupun ada dua kategori phone Nokia.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List