1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, December 14, 2008

PC Fair 2008

Kelmarin aku pergi PC Fair. Macam biasa aku cuba tidak mahu miss PC Fair kalau ada kesempatan dan tidak ada apa-apa appointment di luar KL. PC Fair di KLCC ni memang yang terbesar diantara PC Fair yang dianjurkan di bandar-bandar lain oleh PIKOM. Sejarah aku dengan PC Fair ni bermula dengan PCFair di Pulau Pinang.Mulai dari situlah aku mula membeli di PC Fair. Waktu itu aku membeli sebuah laptop jenama Acer dengan harga RM 5,500. Memang mahal kerana sekarang harga untuk laptop yang sebegitu tidak sampai pun RM 2,000.

Salah satu tarikan di PC Fair ialah gadis-gadis yang digunakan untuk mengiklankan produk masing-masing. Sememangnya kehadiran gadis-gadis seperti gambar di atas tidak akan terlepas dari pandangan pengunjung. Iklan produk atau iklan gadis? Tepuk dada tanya selera. 

Dalam PC Fair kali ini aku membeli tiga barangan iaitu dua software dan sebuah beg laptop. Beg laptop tu memang ada dalam senarai yang aku rancang tetapi software tu pula aku hanya buat keputusan sewaktu berada di KLCC tu. 

Item yang di beli ialah : 

  • CellframeOffice 2008

  • Kamuspro dan 

  • beg laptop. 
 

Cellframe adalah merupakan software wordprocessing yang sama fungsinya dengan microsoft words atau StarOffice. Aku membelinya kerana tawaran harga yang hanya RM 99. 

Software kedua yang aku beli ialah kamuspro yang merupakan kamus elektronik yang mengandungi 3 komponen DewanEja Pro iaitu Kamus Dewan Edisi ke4, Kamus Inggeris Melayu Dewan dan juga DaftarIstilah. Di samping itu diberikan juga satu software tambahan iaitu kamus simpulan bahasa simpulan bahasa.  Software ini juga berharga RM 99.00. 

Aku juga membeli sebuah beg laptop. Tapi pembelian aku rasa terperangkap dengan promosi. Beg ini berharga RM 129.00 dan dalam tawarannya setiap pembelian beg laptop akan diberikan percuma insurans untuk laptop. Setelah membuat pembayaran dan bertanya tentang insuran berkenaan baru aku dapat tahu bahawa insurans itu datang bersama dengan laptop baru yang dibeli pada hari yang sama dalam PC Fair itu.  Wah! aku dah terkena. Hancus betul. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List