1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Friday, December 12, 2008

PIKOM PC Fair 08

Pastinya hujung minggu ini aku akan ke KLCC kerana ada Pikom PC Fair di sana. Boleh dikatakan aku tidak pernah miss untuk menghadirinya setiap kali ia dianjurkan. PC Fair ini merupakan satu "pasar" komputer yang tidak sepatutnya dilepas peluang untuk dikunjungi kerana segala mak nenek tentang komputer boleh dilihat dan perolehi di sana. Dulu ianya diadakan di PWTC tetapi dipindahkan ke KLCC kerana mempunyai kawasan yang lebih luas. Pameran ini telah diadakan di beberapa bandar bermula dari 5 Disember hingga 21 Disember 2008. Lihat kalendarnya di sini

PC Fair memang mendapat sambutan yang luar biasa dari rakyat Malaysia. Dari hanya beberapa lokasi pada awalnya, kini ianya sudah merebak ke beberapa bandar lagi dan aku rasa PC Fair anjuran PIKOM ini boleh disenaraikan dalam kalendar tahunan pelancungan Malaysia. Pikom PC Fair ini adalah pameran ICT yang terbesar yang dianjurkan di dalam negara kita dan telah disenaraikan di dalam Malaysia Book of Record

Aku tak tahu apa yang akan aku beli kali ini, tetapi dalam prioriti aku ialah beg untuk laptop. Aku dah shopping merata tempat untuk mencari beg yang sesuai dan dapat memenuhi citarasa dan seleraku. Aku baharu sahaja beli sebuah netbook atau lebih dikenali sebagai laptop mini. Jadi sesuai dengan sais netbook yang kecil itu. 

Kepada mereka yang mengunjungi PC Fair, hendaklah berhati-hati juga, jangan terkena oleh jurujual seperti yang berlaku dalam satu PC Fair dulu. Ramai pelajar terbeli laptop yang didakwa baru tetapi sebenarnya refurbished. Jadi kalau nak beli komputer atau laptop ajak teman yang tahu serba sedikit tentang peralatan ICT tersebut. Kadang-kadang harga di PC Fari tidaklah murah sangat tetapi kerana keghairahan,  maka kita ingat ianya murah. Jangan terburu-buru membeli. Kata orang shop around first sebelum mengambil keputusan untuk memeli. Matlamat jurujual ialah untuk membuat seberapa banyak sales yang boleh. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List