1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, January 18, 2009

Pengalaman Bermain Paintball

Hari Sabtu 17 Januari aku melalui satu lagi pengalaman - bermain paintball. 

Aku berpeluang untuk main setelah ianya dianjurkan oleh Advertlets, sebuah syarikat pengiklanan di blog. Mereka telah menjemput bloggers untuk turut serta dalam satu Bloggers Paintball Tournament di Malaysian Paintball Academy, di Padang Astaka, Petaling Jaya. 

Pada mulanya aku rasa agak jangal juga kerana yang hadir itu adalah anak-anak muda dan remaja sementara aku seorang sahaja yang sudah berusia. Tetapi falsafah aku ialah meletakkan diri dalam environment yang sesuai dengan pembawaan yang sesuai. Nasibbaiklah aku boleh meletakkan diriku dalam environment mereka dan nampaknya mereka menerima aku seperti bloggers yang lain juga. 

Bermain paintball adalah merupakan satu pengalaman baru bagiku. Memang menyeronokkan dan aku rasa tidak menyesal menyertainya walaupun letih dan memenatkan serta menerima kesan tembakan paintball, namun aku puas. 

Selepas pendaftaran, aku telah diletakkan dalam kumpulan yang menamakan Yakuza. Kumpulan ini merupakan satu kumpulan makeshift yang diatur oleh Advertlets. Dalam kumpulan ini hanya dua orang sahaja yang kenal satu sama lain dan pernah bermain paintball. Sementara aku dan dua orang yang lain adalah merupakan first timer dan hanya bertemu serta berkenalan pada pagi itu juga. 

Walaupun pasukan kami baharu sahaja ditubuh kami telah berjaya sampai ke peringkat akhir tetapi tewas kepada satu pasukan yang berpengalaman. Baca selanjutnya pengalaman aku di SINI

Gambar di bawah adalah pasukan YAKUZA yang aku sertai. 


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List