1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, July 26, 2009

Nak Melancung Tak Jadi

Baru-baru ini aku buka semula email kat Yahoo. Memang dah lama tak log in kat situ sejak aku menggunakan Gmail. ID kat Yahoomail tu memang banyak juga aku register dalam mailing list. So kalau ada apa-apa maklumat, info atau newsletter akan sampai kat email itulah.

Aku pun forward semua yang berkenaan ke Gmail. Antaranya ialah email dari Kad Enrich, loyalty card dari MAS. Ada offer rupanya untuk tebus point. 50% diskaun point untuk penerbangan ke mana-mana destinasi Asean yang bermula dari bulan Mei lalu dan berakhir 31 Julai 2009. Belek punya belek, adala beberapa destinasi yang boleh aku pergi berdasarkan point yang ada dalam akaun aku. Aku ada 24,000 lebih point. Aku ada dua pilihan perjalanan dan merupakan tempat yang menjadi idaman aku untuk dilawati iaitu Bangkok dan Bali. Kedua-dua destinasi ini memang cukup untuk aku tebus point.

Kalau ke Bali aku hanya boleh pergi dengan Kelas Ekonomi sementara untuk ke Bangkok, aku boleh tebus untuk naik Business Class. Teringin juga nak rasa naik Business Class, jadi aku pun membuat keputusan untuk pergi ke Bangkok. Aku mula membuat perancangan untuk pergi dua malam pada 29 Julai dan balik 31 Julai sebab hari itu nak bertolak ke Melaka untuk menyertai pertandingan paintball Liga Kebangsaan.

Kemudian aku mula berkira-kira pula peruntukan untuk tiga hari dua malam itu. Mula mencari hotel yang taklah mahal sangat dan juga tinjau-tinjau mana-mana tempat yang boleh aku lawati nanti. Aku masih belum membuat tempahan lagi kerana masih dalam peringkat perancangan. Then terbaca pula maklumat bahawa sudah ada beberapa orang meninggal kerana H1N1. Lantas membuatkan aku menukar rancangan. Tak jadilah nak ke Bangkok. Satu pilihan lagi ialah Bali.

Macam biasa tinjau-tinjau pula tentang Bali. Then mula berkira-kira pula budget. Kalau pergi melancong terbang juga lima enam ratus. Then nak pergi paintball kat Melaka mahu juga lima enam ratus juga. So, pasti sekurang-kurangnya satu ribu akan diperlukan. Itulah membuatkan aku melupakan saja niat untuk melancung.

In the end aku mengambil keputusan untuk tidak pergi. Ini bermakna pada hujung tahun ini sebanyak 510 point Enrich aku akan luput. Aku harap tahun hadapan akan ada lagi tawaran-tawaran yang menarik.

Sekarang aku sudah update address e-mail dari Yahoo ke Gmail. Sememangnya jika aku buka email Yahoo itu lebih awal mungkin aku dapat menyahut tawaran diskaun itu. Sekurang-kurangnya dapatlah aku membuat budgeting dan simpan duit sikit.


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List