1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Thursday, August 06, 2009

Dua Majlis Ilmu Dunia Dalam Seminggu

Minggu ini akan berpeluang menghadiri dia majlis limu. Ilmu dunia tetapi mempengaruhi juga akhirat.

Hari Selasa lalu aku menghadiri Seminar Hydration and Nutrition bertempat di Sime Darby Convention Centre, Bukit Kiara. Seminar setengah hari itu dianjurkan oleh pengeluar minuman isotonik 100 PLUS. Sememangnya seminar itu bertujuan untuk meyakinkan pengguna khususnya yang terlibat dengan sukan kebaikan mengambil minuman isotonik sewaktu bersukan.

Sebanyak empat orang pembentang kertas kerja telah dijemput yang terdiri dari ahli akademik dan yang terlibat dengan sukan. Antaranya ialah Prof. Dr. Rabindarjeet Singh dari Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, Cik Chai Wei Jin dari Institut Sukan Negara, Dr. Elizabeth Broad dari Australian Institute of Sports dan Dr. Jason Lee Kai Wei dari Defense Science Organisation, Singapura. Abstract kertas yang dibentangkan boleh dibaca di SINI.

Pada 7 dan 8 Ogos pula satu lagi majlis yang berkaitan dengan sukan akan diadakan bertempat di Berjaya Times Square, Kuala Lumpur. Ia merupakan Konvensyen Industri Sukan anjuran Kementerian Belia dan Sukan dengan kerjasama Institut Sukan Negara (ISN). Saya akan cuba buat live blogging dan anda boleh mengikutnya di SINI atau di SINI.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List