1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Thursday, August 06, 2009

Ramai Ambil Kesempatan

Nampaknya ramai pihak yang cuba menangguk di air keroh susulan dari tindakan polis khususnya FRU menngujudkan keadaan kelam kabut dalam perhimpunan mansuhkan ISA di Kuala Lumpur pada 1 Ogos lalu. Dah enam hari ianya berlalu, namun pihak media masih lagi membesar-besarkan insiden itu dengan menyiarkan tuntutan ganti rugi dari penganjur. Bagi saya ganti rugi sepatutnya di tuntut dari FRU kerana mereka tidak melaksanakan tugas iaitu mengawal keamanan tetapi sebaliknya mengujudkan suasana huru-hara.

Begitu juga dengan apa yang berlaku di Pulau Pinang. Oleh kerana kerajaan negeri ialah Pakatan Rakyat maka, pembangkan pun mengambil kesempatan untuk menangguk di air keruh dengan menyebelahi pihak penduduk. Apa yang dikesalkan ialah pihak pemaju yang mewakili pemilik projek yang bersungguh-sungguh untuk membangunkan kawasan itu. Ini kerana pemilik ialah Koperasi Kakitangan Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Jadi kita bertanya kerajaan mana yang mereka berkhidmat. apakah mereka masih lagi setia dengan pembangkang di Pulau Pinang? Jika demikian mereka menderhakan kepada kerajaan persekutuan ialah akur kepada government of the day. Apakah Koperasi Kakitangan Kerajaan Pulau Pinang masih bermimpi dan tidak menyedari bahawa kerajaan Pulau Pinang ialah Pakatan Rakyat dan bukannya Be End. Jika mereka masih setia dengan kerajaan yang ditolak rakyat, maka sepatutnya mereka mengubah perlembagaan dengan menukar nama kepada Koperasi Kakitangan Pembangkang Pulau Pinang.

Selangor pun tidak lepas dari pihak yang menangguk di air keroh. Ia juga melibatkan pembangkang. Mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk menjatuhkan kerajaan pilihan rakyat dengan cara yang ilegal seperti di Perak. Bila PAS melenting hasil tindakan seorang Exco mengarahkan pihak MBSA mengembalikan rampasan minuman keras kepada pemiliknya, maka Pemuda UMNO pun mengambil kesempatan dengan menyokong Pemuda PAS.


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List