1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Friday, October 23, 2009

Hmmmh....Tak Dak Bonus Pun.... Hampeh

Hari ini terjawab apa yang ditunggu-tunggu oleh seluruh rakyat Malaysia, iaitu pembentangan belanjawan untuk tahun 2010. PM telah membentangkan belanjawan itu yang mengambil masa kira-kira 2 jam. Aku dan kawan-kawan dan pasti sekali majoriti pekerja di seluruh negara memberi tumpuan mendengar pembentangan itu. Kira petang Jumaat hari ni burn begitu sahaja. Dari jam 3.00 hingga 5.00 petang dok dengar belanjawan saja. Dahlah masuk kerja jam 2.45 tengahari selepas sembahyang Jumaat.

Macam biasalah ada yang dapat keuntungan dari belanjawan itu dan ada yang tidak dapat apa-apa. Bagi aku kira golongan yang tidak mendapat banyak keuntungan dari belanjawan ini. Ramai kakitangan kerajaan mengharapkan akan dapat bonus tetapi nampaknya berakhir dengan kehampaan. Bagi aku kerja macam biasa juga la kot. Tak ada insentif pun untuk meningkatkan produktiviti. Masih lagi dengan mentaliti kakitangan kerajaan. Sebenarnya ramai yang mengharapkan kerajaan akan memberikan bonus dua bulan atau setidak-tidaknya sebulan, kira dapatlah mengubatkan hati. Tapi hampeh.

UPDATE

mStar memuatkan berita tentang nasihat Presiden Ceupacs agar penjawat awam terus tingkatkan prestasi. Memang benarlah bukan bonus semata-mata dikejar tetapi apabila sesuatu telah menjadi pengharapan, maka kekeciwaan akan meresap jika tidak dapat. Melalui budget tahun ini boleh dikatakan penjawat awam tidak mendapat apa-apa langsung. Jadi mahu tidak mahu kehampaan telah dirasai oleh lebih sejuta penjawat awam itu.

1 comment:

Anonymous said...

Tambahan
Budget pertama Najib sebagai PM telah menghampakan kakitangan awam. Tak pa lah: Rakyat Didahulukan. Kakitangan awam yang menjadi orang tengah antara kerajaan dan rakyat bukanlah rakyat.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List