1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Tuesday, October 27, 2009

Projek Alpha - Minggu 6 - Budiey


Ni entry aku yang keempat rasanya tentang Project Alpha anjuran bersama Nuffnang dan Kyanite Production untuk merakamkan gaya hidup blogger-blogger Top Malaysia. Dua entry dah memenangi hadiah yang nilainya sekarang dah menjangkau RM1,100 dalam bentuk barangan daripada penaja-penaja utama seperti Adidas Action 3, Rimmel dan Sunway. So u all pun boleh mencuba. Masih ada beberapa minggu lagi.

Hadiah-hadiah itu of coursela menaikkan semangat aku untuk terus menghantar entry dan entry ni untuk minggu ke enam pula yang memaparkan seorang lagi penulis blog tentang dunia selebriti tempatan Budiey Isma /31 tahun yang menulis di budiey.com. Budiey ni rupanya menjadi rival kepada beautifulnara seperti yang didedahkan sendiri melalui episod 6 beautifulnara. Tapi itu saingan dalam dunia blogging saja rasanya. Kemudian dalam episod 7 mereka bertemu face to face kata orang. Tapi tu bukan lawan lagi beb. Just getting to know each other.

Jadi untuk buat posting ni, aku pun duduklah kat workstation aku di sini. Tegok tu dah ready pewangi ketiak Adidas Action 3. Mana tahu ketiak busuk, ilham tak nak datang.


  .
Projek Alpha dah masuk minggu keenam. Dah lepas pun fourfeetnine, nicolekiss,  redmummy, kennysia dan beautifulnara. Minggu ini memperkenalkan seorang lagi blogger yang blog berkaitan dunia artis.   Budiey menulis dalam Sensasi Selebriti.


Gambar kat bawah ni dicopet dari laman blog Budiey.com. Ni gambar terbaru Budiey ni sebab Nuffnang Asia Pacific Blog Award tu pun baru selesai di Singapura.

Wah, grinning sakan budiey ni kerana blog dia finalist dalam Asia Pacific Bloggers Award anjuran Nuffnang baru-baru ni untuk kategori entertainment blog.

Aku tak naklah tulis panjang-panjang tentang blogger ni. Manalah tahu korang bosan nak baca atau rasa tak terhingin nak baca. So kalau yang ada minat nak tahu kliklah SINI and kalau nak tengok fotoblognya klik SINI.

Apa tu Project Alpha?

Projek Alpha ni yang baru saja masuk musim pertama adalah merupakan rancangan TV online yang memaparkan tentang kehidupan blogger. Rancangan untuk setiap blogger di rakam dalam tujuh episod dan videonya disiarkan dalam Youtube. Rancangan realiti ni memperkenalkan tujuh orang Top Malaysian Blogger. Tetapi antara yang disenaraikan aku cuma mengetahui kennysia, redmummy dan nicolekiss je. Maybe yang empat lagi tu ada juga aku visit but jarang baca. So now dengan adanya realiti show ni aku dah mula visit beautifulnara dan juga budiey. Kira program Kynite Production dengan kerjasana Nuffnang ni berjayalah menarik perhatian pelayar siber untuk mengenali blogger Top Malaysia. Rancangan ini dihos oleh Jojo Struys seorang hos TV, penulis skrip dan penerbit.

(Gambar ni diambil dari websitenya)
Video kat bawah ni adalah promo untuk budiey.

Ha tengok ni, pertarungan antara beautifulnara dan budiey bermula. Tak naklah cerita lebiy-lebiy. U all bacalah sendiri tontonlah sendiri dan tengok siapa lebih berani dan siapa lebih pucat. budiey nampak cool je...........

Ni episod kedua budiey yang menunjukkan siapa lebih hebat dalam pertandingan antara mereka berdua.

Episod ketiga ini menunjukkan siapa pemenang antara dua jaguh pengosip entertainment Malaysia ni. Aik bukan beautifulnara ke sepatutnya berada di sebelah budiey tu.


Sewaktu menulis entry ni baru ada tiga episod yang dipaparkan dalam site Project Alpha dan sempat juga dapat tip blogging ni dari budiey.

Tip Blogging Dari Budiey

  • untuk mendapat satu entry yang mantap seorang blogger mesti mempunyai  satu semangat yang kental serta niat yang tulus.
  • ilham untuk menulis entry boleh diperolehi di mana-mana sahaja tanpa mengira tempat. 

Matlamat Project Aplha ini sebenarnya ialah untuk mengalakkan semua lapisan masyarakat untuk menulis blog dan berkongsi pengalaman hidup mereka. Bidang blogging adalah merupakan avenue baru untuk membolehkan seseorang itu muncul sebagai selebriti seperti ketujuh-tujuh blogger yang di paparkan dalam musim pertama ini.


5 comments:

Aidi-Safuan said...

good luck diz week okess!!!!

Anonymous said...

terima kasih Aidi. Insyaallah jika tuhan murahkan rezeki.

AJ said...

wah2,u r so good...won again...Congratz..

Kancilbiru said...

cikgu menang lagi...tahniah....

Anonymous said...

terima kasih nizaa. but keciwa gak tak menang minggu ke tujuh. rezeki setakat ni saja kot :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List