1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Friday, October 16, 2009

Projek Alpha Nuffnang - Mengselebritikan Blogger


Tambahan: 3 Nov 09 BLOG INI TELAH MENANG TEMPAT PERTAMA MINGGU KELIMA PERTANDINGAN MENULIS BLOG UNTUK PROJEK ALPHA NUFFNANG. 

Nuffnang merupakan antara syarikat pengiklanan internet di Malaysia yang banyak menganjurkan program-program yang memberikan kesempatan kepada blogger untuk bersosial dan mengambil bahagian dalam peraduan-peraduan yang dianjurkan dari semasa ke semasa.

Bagi para blogger juga Nuffnang memberikan peluang untuk menjana pendapatan sampingan dengan meletakkan banner iklan yang diuruskan oleh mereka di blog masing-masing. Blog berkenaan akan mendapat duit berdasarkan klik yang dilakukan oleh pengunjung bi blog masing-masing.

Project Alpha yang kini sudah masuk minggu kelima merupakan program realiti TV untuk memperkenalkan blogger-blogger top di Malaysia atau Malaysian Top Blogger. Ia merupakan ilham Timothy Tiah, pengasas syarikat Nuffnang itu sendiri. Tagline program ini ialah "Project Alpha" -  uncovering Malaysia's Top Blogger. Tidak dapat dipastikan mengapa ia dinamakan Projek Alpha  dan bukan nama-nama lain. Saya cuba juga mencari asas nama Alpha ini melalui Wikipedia dan mendapati yang paling hampir ialah Alpha itu huruf pertama dalam alphabet Greek.

Program ini diterbit bersama dengan Kyanite Production dan Adidas Action 3 sebagai penaja utamanya. Selain Adidas A3, lokasi resmi ialah Sunway Lagoon sementara  Hitz.FM menjadi rakan media resmi. Ministry of Sound pula menjadi penaja venue utama dan peserta dimekap oleh Rimmel of London sebagai official makeup sponsor. Rancangan ini bermula pada 18 September 2009 dengan mempersembahkan blogger fourfeetnine.

First season ni tujuh blogger dipilih dan clip video kehidupan mereka dimuatkan dalam laman web video popular di internet iaitu You Tube. Blogger lain yang terpilih ialah nicolekiss, redmummy, kennysia, budiey dan sixthseal.

Rancangan ini dihos oleh Jojo Struys secara  “fast paced, fast cut, lifestyle-driven show tailor made for the online market."

Jojo sendiri seorang blogger disamping menjadi hos TV dan model dan pengemar kecergasan.

Minggu kelima memperkenalkan beautifulnara, krew produksi dan hos rancangan Jojo Struys telah berkunjung ke rumahnya di Sungai Buloh. Dalam episod pertama barulah tahu mengapa blogger ini memilih nama beautifulnara. Kira aku pun terkantoi jugalah dulu kali pertama mendengar nama beautifulnara. Ingatkan seorang pu ying Thai (perempuan Siam) sebab Nara tu nama ala-ala perempuan Siam. Jadi dalam bahasa mudah Nara yang cantiklah. Rupa-rupanya jantan macam aku juga, hahahaha...... dan "nara" itu dalam Bahasa Korea bermaksud negara. Jadi beautifulnara ialah negara yang cantik. Hmmmm........Nilah pengaruh dalam diri seseorang yang didedahkan dengan sesuatu yang baru. Ia boleh menjadi satu nostalgia dalam diri.

Episod promosi untuk beautifulnara kat bawah ni.


Yang ni pula episod pertamanya di mana Jojo pergi ke rumah beautifulnara.


Apa yang aku dapat dari menonton episod ni ialah Tip Blogging dari beautifulnara

  • tulis apa sahaja yang terfikir di kepala dan jangan peduli apa orang cakap.
  • jangan menulis seperti bahan surat khabar. pembaca tidak berminat begitu
  • jadi seorang blogger yang (lawak gila) humoruous dan biar pembaca tergelak membaca blog kita.

Ni, aku tulis posting ni tujuan nak masuk peraduan menulis blog sempena program Project Alpha ni. Apa lagi kalau bukan tujuan nak menang. Sehingga ini aku dah dua kali memenangi hadiah dari peraduan ini iaitu minggu kedua dan minggu ketiga tapi melalui blog dalam Bahasa Inggeris aku. Kira nak pakai barangan Adidas A3 tu tahanlah lebih kurang satu bulan. Aku ni bukannya pakai sangat pewangi. Kira haruman ori sajalah. Sehingga kini aku dah menang barangan bernilai lebih satu ribu dah. Manusia memanglah takkan puas hati. Sifat tamak tetap ada dalam diri. Tapi dengan buat posting bukan nak menjadi tamak tetapi nak terus berusaha untuk dapat hadiah yang lebih baik.

Hadiah yang lebih baik yang aku maksudkan itu ialah peluang pergi ke Chelsea, UK untuk menonton perlawanan EPL. Bukan setakat tu saja, boleh pergi dengan Jojo Struys lagi. Bila lagi nak bawa awek dan perbelanjaan ditanggung. Nak harapkan aku pergi sendiri sukar sikitlah.

Jadi ua hari lalu pergilah Carrefour beli satu canister Adidas Action3 ni. Just RM 15.90. Tengok letak depan komputer lagi. So sambil-sambil mengadap komputer, bila terasa ketiak busuk, boleh terus sppray saja. Hahaha........

Lepas tu cadanga nak bawa bersama masa main paintball. Kat harness untuk bawa pellet paintball, ada lagi holder yang masih kosong. So boleh bawa spray Adidas A3 (hitam untuk lelaki) ni dan spray saja kalau terasa ketiak busuk.....hahahahha....... Yang putih tu untuk wanita. So kalau ada pemain wanita boleh pinjamkan kepada dia. Ni taktik nak mengorat.....kena belajar........ Spray untuk wanita ni sebenarnya aku menang tempat keempat bagi minggu kedua.

La ni tidur pun dah terbayangkan Chelsea............dan Jojo di samping......hahahaha...angan-angan....Errr.....aku ni bukannya penyokong Chelsea pula. Tak tahulah selepas ini jika dapat pergi Chelsea. Aku penyokong setia Kedah Darul aman.............

Ni kat bawah ni barangan Adidas Action3 yang aku menang dalam minggu pertama.

6 comments:

Aidi-Safuan said...

wah..nice 1!good lak~

Anonymous said...

thanks Aidi, you won too for week 5. You blog cannot leave comment a?

AJ said...

Congratz cikgu...Huhuhu..didn't win this week...

great post anyway,no wonder u won first place...

http://eyriqazz.blogspot.com

Anonymous said...

Tanks Eyriqazz, Itulah rezeki dari Allah. Masih ada dua minggu lagi untuk mencuba. Mungkin linggu lain sdr pula akan mendapat tempat yang lebih baik. Teruskan mencuba

Azureen Azlan said...

Congrats on winning the 1st place :)

Great post!

Anonymous said...

thanks ween.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List