1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Monday, November 02, 2009

Orang KL Pun Sesat

Pagi tadi aku keluar KL. Pergi kat Nuffnang untuk ambik hadiah yang aku menang dalam peraduan menulis blog Projek Alpha. Hadiah pertama lagi tu. Macam biasa aku keluar dengan menaiki LRT saja. Naik LRT ni relaks sikit. Selesa dan tak stress sangat berbanding driving. Lagi pun memang confirm 20 minit pasti sampai Kl. Selalunya aku turun kat Stesen Sultan Ismail, tetapi hari ini sengaja turun kat PWTC. Memang jauh sikit la, tapi sekurang-kurangnya akudapat jalan dan bersenam sambil-sambil.

Kira ada keuntungan juga bila berjalan dari PWTC. Ambil short cut ikut lorong-lorong aku nampak beberapa kedai yang jual barang secara borong. Rupanya di sinilah penjual pasar malam dan kaki lima mendapatkan barangan mereka. Sekarang aku dah ada sedikit pengetahuan, jika sekiranya nak buat jualan di masa  akan datang. Mungkin selepas ini aku akan tengok barang yang sesuai untuk dijual di kedai web aku.

Sampai Heritage House macam biasa kena tulis nama kat buku pengawal di lobby. Dah beberapa kali pergi ke Nuffnang, kali ini aku disambut oleh gadis yang sama juga dan dia tah tahu aku datang untuk menuntut hadiah. Dah kenal pun dan dia dah tahu tujuan kedatanganku. Oleh kerana kali ini aku dapat hadiah pertama, dapat dua beg la.

Balik aku ikut Stesen Bandaraya. Jaraknya aku rasa lebih kurang sama sekiranya nak be Sultan Ismail.

Hari ini kali pertama aku buat kesilapan masa naik LRT. Tengok kat papan crawler tertulis Tren ini ke Sri Petaling. Tren berikut ke Ampang. So bila tren sampai aku pun naiklah tanpa melihat lagi pada kepalanya tulisan destinasi.

Bila hampir sampai ke Stesen Chan Sow Lin memang pemandunya ada mengumunkan bahawa tren akan sampai ke Stesen Chan Sow Lin. Tak berapa jelas kedengaran pengumumannya tetapi ada juga terdengar Sri Petaling di akhir ayatnya. Bila sampai di Stesen Chan Sow Lin, aku tengok kat signboard tertulis Tren ini ke Ampang. Tren berikut ke Sri Petaling. Eh, mana betul ni. Di Stesen Bandaraya ditulis Sri Petaling. Aku tengok juga ada seorang pemuda yang sama-sama kat dalam tren tidak turun. Tadi masa kat Stesen Bandaraya, ada seorang pakcik tanya dia tren ini ke Sri Petaling ke? Dia jawab ya. Jadi  aku yakin tren akan ke Sri Petaling. Dalam berdebar tu, rupanya tren menuju ke arah Ampang. Sudah!!

Aku mengambil keputusan untuk turun di Stesen Miharja dan patah balik ke Chan Sow Lin. Rupanya bukan aku seorang sahaja yang terkena. Beberapa orang lagi pun sama juga macam aku. Tak tahulah pakcik tu, entah-entah dia sampai ke Ampang. Jenuh nak kena patah balik sebab dia nak ke Sri Petaling juga.

2 comments:

siti murni said...

tahniah atas kemenangan...:-)

cikgu said...

Itulah antara rezeki bulan oktober 2009.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List